Hej!
Tänker måla om ett rum hemma - 3 av 4 väggar ser jättebra ut - men 4:e väggen är hemsk - dåligt spacklade/slipade lagningar och en något "vågig" vägg. Kommer det att bli skillnad på ytan om jag använder återställare på den dåliga väggen men inte på de övriga 3? Min bror har nyligen använt återställare och sedan målat på denna och jag tycker att ytan är helt matt - nästan som målad puts. Går det att undvika detta på något sätt?

Låt oss säga att jag väljer att bredspackla istället - kommer det bli skillnad på ytan då också?

Eller är lösningen att jag ska bredspackla alt. använda återställaren på samtliga 4 väggar för att få samma yta på alla väggar?

Tacksam för svar!
Mvh,
Rasmus

Det beror mycket på vilket underlag det är nu - tapet, väv, målat etc. Har själv använt Easy-cover och bredspackling blandat, dvs på samma vägg haft easy-cover och spackel eftersom rullen tog slut, och det syns ingen skillnad om man spacklar noga.Vad skillnaden blir mot dom andra tre väggarna beror på vad som sitter där. Renoveringstapeten kommer inte avhjälpa vågigheten. Inte heller täcker den enstaka utstående defekter särskilt väl utan de måste slipas ned först.

För att få ett jämnt resultat när man målar måste man grunda först, både renoveringstapet och spackel kan suga ganska mycket. Sedan färdigstryker man 2 gånger, man måste se till att alltid ha MYCKET färg i rollern. Då brukar det inte bli någon skillnad mellan ytor som inte skiljer allt för mycket i struktur. Mattheten avgörs kanske mest av vilken glansgrad på färgen man väljer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.