Hej!
Jag har ett gammalt stenhus som både ytter och inneväggar är gjorda av sten. Nu skall hela huset målas om (nuvarande ytskikt är från 70-talet). Jag har fått en idé om att försöka få fram mera sten/puts känsla inom hus. Vad jag är ute efter är egentligen inte en spaklad yta på traditioneltt vis även om jag förstår att man måste spackla :), utan istället för en struktur som kommer av att man dragit spacklet på ett viss sätt (med spackelskrapan eller tapetborste t ex) en yta som är lite mer som en betongvägg. Egentligen lite som putsad gipsvägg fast lite råare, inte så perfekt. Det kan t ex vara lite luftporer snarare än pust som sticker ut. Hoppas någon förstår vad jag menar.
Nuvarande väggar är gamla linnetapeter (typ gammal sjukhusväv) som genom åren har målats ett antal ggr. Är det någon som har erfarenhet av samma idé och som vet hur man gör för att åstadkomma ytan? Kruxet är väl att spacklet skall fästa på underlaget.
Tack på förhand.
Mimmi

Hej Mimmi!

Jag har gjort denna behandling hos ett företag i stan för ett par år sedan, plus ett rum hemma för skojs skull...
Spacklar gör man med sprutspackel, blandat med struktursand.
Resultatet blir en relativt slät yta med "porer" och en del ojämnheter.
På denna målar man sedan med valfri färg.

Tror att det är hyfsat jobbigt att behandla väggar med detta, för en som inte är van med spackelspaden,
men övning ger färdighet!

Sprutspackel finns i säck hos välsorterade färghandlare och sanden likaså.

mvh
//Daniel

Andra gången på kort tid som jag påminns om denna väggbehandling - blir smått sugen på att göra detta själv nu... :D Vardagsrummet eller i köket, kanske...

Hej Daniel!
Tusen tack för svaret! Har du någon uppgift om hur mycket man skall blanda av spacklet och sanden? Eller skall man prova sig fram beroende på hur man vill att den färdiga ytan skall bli?
Tänkte göra ett prov hemma och se om det är någonting att gå vidare med i övriga huset. Jag har högt i tak och stora vackra spröjsade fönster och terassdörrar. Har tänkt att använda en del tyger i huset, t ex siden och sammet, men jag vill inte att intrycket skall bli för "fint" och tror att det kan bli ganska läckert med en lite råare väggyta till ett sidentyg t ex. Tycker om när det blir kontraster - inte bara i färger utan även i materialen som möter varandra.
Jag är verkligen jätteglad för svaret - stort tack för det!!! Kan återkomma och berätta sedan hur det blev.
Ha en jättebra dag!
Mimmi

Alternativ till att spackla med struktur i är att spackla slätt och sen måla med strukturfärg i. Det har jag gjort på några ställen på en murstock där jag behövde spackla i några hål i putsen. Det blev riktigt bra, men man måste vara snabb med att fixa till strukturen eftersom färgen stelnar rättså fort. Beroende på vilken struktur man vill ha så kan man använda pensel, tapetborste, rivbräda eller annat lämpligt verktyg. Jag fixade strukturen på de små ytorna med en pensel för att få till en liknande struktur som det är på övriga putsen.

Det finns både färdigblandad strukturfärg och strukturfärg som du kan blanda i valfri färg.

Prova på ett undanskymt ställe först och fortsätt med resten när du vet hur du vill ha det och hur du bäst får till den ytan du vill ha.

Lycka till!

Redigerat:
MimmiE skrev:
Hej Daniel!
Tusen tack för svaret! Har du någon uppgift om hur mycket man skall blanda av spacklet och sanden?
Eller skall man prova sig fram beroende på hur man vill att den färdiga ytan skall bli?
Mimmi
Hej igen!
Det var ett par år sen jag gjorde det, men jag har bestämt för mig att en 1kg burk räckte till 2 st säckar spackel.
Men om ni vill ha slätare yta med mindre porer ska ni givetvis ha mindre med sand i...
Blandade hälften av en säck i en (tom) 10-liters spann, sen i med struktursanden under omrörning...
Hade en bruksvisp på borrmaskin till denna manöver...

OBS att sanden kan finnas i olika storlekar: fin, medium och grov...
Tror att det var medium-sand jag använde...

Kanske ska passa på att berätta lite mer om hur:
Spackla på på väggen, precis som med vanlig bredspackling.
"Dra av" med spackeln, som ska "rulla" bitvis på sandkornen, vilket ger "porerna".
Med porer hoppas jag du menar små avlånga "sår" i den annars "jämna" spackeln...

Hoppas du blev en bit klokare på detta??? Annars är det bara att fråga på!

mvh
Daniel

Hej!
Läste ditt inlägg Daniel (har varit i Asien i drygt en vecka)- än en gång tack för infon! Nu skall jag ägna denna vecka åt att åka o köpa sand, spackel och så en bred spackel förstås och sedan exprimentera lite med detta och se hur det blir :-). Skall blir riktigt roligt :-))))

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.