Jag skulle vilja ha era råd kring murstocken bakom min nyinköpta braskamin.
Jag har en murstock som sträcker sig halva väggen och har tretex skivor resterande bit. Tretexen är så gropig och ful så jag har börjat satt 6mm renoveringsgips på denna. Men jag ska fortsätta en bit in på dem murade delen av långväggen.
Jag tänker använda PL400 och spikplugg för att fästa gipset.
Jag har på andra sidan kaminen en halvvägg som är brännbar, men som jag tänkt lösa med mineritskiva in till hörnet( se bif. bild)
Problemet kommer bakom braskaminen där jag tänker ha gipsputs. Från början hade jag tänkt att tapetsera hela väggen men alla säger att tapeten kommer att spricka vid skarven mellan gipsputsen och gipskivan. Hur gör jag då en snygg skarv mellan gipsputs och gips om jag inte ska fortsätta med tapeten bakom kaminen?
Vill inte sätta minerit skiva bakom då den bygger på tok för mycket ut från väggen. Kommer nog att se komstigt ut, samt ganska dyr:mad:

Vore tacksam på olika lösningar kring detta, hur har ni löst problematiken av vägg bakom baskaminer?

Tacksam för svar!

• Problem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen som har en lösning på matrerial bakom kamin utan sprickor.

Tejpa med maskeringstejp där du vill att tapeten ska börja. Putsa och dra bort tejpen innan det har brunnit så har du en snygg rak kant som du kan tapetsera fram till.

Tack för svaret.
Jag har tänkt att maskera längs gipskanten och putsa väggen bakom kaminen. Sedan drar jag bort maskeringsteijpen som du nämnde.
Tänker därefter dra en kniv/stållinjal längs kanten på gipset och putsen innan det brunnit klart som jag sedan fyller med silikon alt latex då det brunnit klart. Då måste det väl bli en snygg kant som inte spricker och som jag kan tapetsera fram till.
Om inte annat så visar det sig:) Det värsta som kan hända är väl att få göra om. Sotaren blir iaf glad som har synlig fin murstock bakom kamin och rökrör:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.