Hej,

Jag ska måla golvlister i ett par rum och även sätta dit nya kvartslister som även de ska målas. Golvlisterna sitter redan på plats och ska inte tas bort. Nu undrar jag vilket arbetsordning ni rekommenderar:

Alternativ 1: Spika först upp kvartlisterna på golvlisterna. Måla sedan både golvlisten och kvartslisten på plats samtidigt.

Alternativ 2. Måla först golvlisten på plats, samt måla kvartslisten separat innan den sats på plats. Spika sedan upp den målade kvartslisten på golvlisten.

Spontant känns det som att med Alternativ 2 så slipper man att sätta maskeringstejp på golvet mot kvartslisten, så det borde bli en "skarpare" och snyggare övergång mot golvet? Å andra sidan kanske det finns andra nackdelar med att göra så, tex att man ser spikhuvudena i kvartslisten?

Tacksam för synpunkter och erfarenheter!

Själv hade jag nog köpt en kvartlist som hade gått ihop med golvet,alt. lackat betsat för att sedan spika dit efter målning,då slipper du även maskera så där jättenoga.

Tack för tipset. I det här fallet kommer dock golvlisten bli ganska låg, så om jag hade valt en träfärgad list så skulle det intrycket förstärkas ytterligare. Därav anledningen till att jag tänker måla kvartslisten i samma färg som golvlisten.

Jag har gjort den övningen. Jag grundade golvist på plats och kvartslist separat. Spikade sedan ihop dem. Den lilla glipan mellan kvartslist och golv är precis lagom för att förstiktigt föra in ett A4 kopieringspapper. Dra målarfog i glipor mellan kvarts och golvlist, även i de små spikhålen. Sätt A4 papper runt om rummet. Färdigmåla sedan med lackfärg. Det kommer att se ut somom allt är ett enda trästycke.

Jag skulle göra som alt 2 men eventuellt slutmåla med listen på plats, möjligen med pyttelite mjukfog mellanlisterna.

camelspin: Det låter som ett smart "trick" att stoppa A4-papper under kvartslisten. Jag provade dock att få under ett A4-papper under kvartslisten i ett rum där det redan sitter kvartslist och det gick inte - kvartslisten satt för tätt intill golvet. Men jag antar att man kanske måste tänkta på att lämna en liten glipa när man spikar upp kvartslisten?

Vidare undrar jag om ni sätter maskeringstejp vid övergången mellan golvlisten och väggen? Eller målar ni på på "frihand"?

• Gilla
Malin Johnsson1
  • Laddar…
NyfikenVit skrev:
camelspin: Det låter som ett smart "trick" att stoppa A4-papper under kvartslisten. Jag provade dock att få under ett A4-papper under kvartslisten i ett rum där det redan sitter kvartslist och det gick inte - kvartslisten satt för tätt intill golvet. Men jag antar att man kanske måste tänkta på att lämna en liten glipa när man spikar upp kvartslisten?

Vidare undrar jag om ni sätter maskeringstejp vid övergången mellan golvlisten och väggen? Eller målar ni på på "frihand"?
Hej!

Golvsockeln sparstryker du utan maskering mot väggen.
Nåt av det enklaste som finns att spara ett innerhörn, som det blir när vägg och sockel möts.

Har du tänkt på att målade listverk vid golv ofta (läs alltid) blir skavda och fula snabbt???
Måla sockeln och köp vitlackad kvartsstav, som är tåligare än "hemmamålad"...
Kostar inte många kronor och håller bra mycket längre.

//Daniel

DeEss skrev:
Har du tänkt på att målade listverk vid golv ofta (läs alltid) blir skavda och fula snabbt???
Måla sockeln och köp vitlackad kvartsstav, som är tåligare än "hemmamålad"...
Kostar inte många kronor och håller bra mycket längre.
Intressant. Då gäller det ju iofs att man väljer samma kulör på färgen till golvlisten som den färdigmålade kvartslisten har (troligtvis NCS S 0502-Y), om man inte vill få olika färgnyans på golvlisten och kvartslisten.

Vidare skiljer det troligtvis en del i tålighet beroende på vilken färg man väljer. På tal om det så var det ett test i Testfakta för ett tag sedan där man just testade olika snickerifärgers tålighet mot repor med mera, se mer info i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/118083-testfaktas-test-av-vattenbaserade-snickerifaerger.html.

Slutligen, när du skrev att man ska sparmåla mot väggen, menar du att man först går ett varv och bara sparmålar ovansidan på golvlisten mot väggen, för att sedan (efter att färgen har torkat?) gå tillbaka från början och färdigstryka hela golvlisten?

Redigerat:
NyfikenVit skrev:
Slutligen, när du skrev att man ska sparmåla mot väggen, menar du att man först går ett varv och bara sparmålar ovansidan på golvlisten mot väggen, för att sedan (efter att färgen har torkat?) gå tillbaka från början och färdigstryka hela golvlisten?
Nää... Du sparar och målar på samma gång, annars blir det sammanstrykningar...

//Daniel

Hej igen,
Det kan vara lite bökigt att få in pappren under listen. Går det inte så är det kanske lika bra att maskera som vanligt eller kanske ännu bättre måla kvartslisten separat. Jag har en liten japanspackel (ca 1,5 cm bred) som jag brukar lirka in under och försiktigt lyfta för att få in pappret om det kärvar.

Lita inte på att det inte kommer bli färgskillnad om du köper en färdiglackad list, fixa en provbit och jämför om det går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.