Hej jag funderar på att göra om mitt minu rum hema på 8 kvadratmeter. Rumat är tapetserat och jagundrar om man kan spakla hela väggarna och bara låta det vara såutan att måla efter åt eller att tapetsera på? funkar det elle blir det helt fel? om det går ska man först försöka få bort så mycket tapet som möjligt eller kan man skippa de? Tusen tack för alla svar M.V.H Kinga Lachwa

Blir det inte väldigt fult med eventuellt flammig, grå spackelfärg bara ?!
Dessutom blir ju väggarna matta och det dammar lätt om man går emot väggen.

Jag skulle tycka det var jättefult - men smaken är ju olika..

Men allting går :)
När det gäller tapeten så beror det på hur bra den sitter- om du provar på ett hörn så ser du ju om den lossnar när den blir fuktig av spacklet eller inte. Lossnar den så bör du riva ned så mkt som möjligt.
/K

Det låter som MYCKET jobbigare att spackla så att det blir slätt, jämnt och fint än att bara köpa billig vit färg på en stormarknad och rolla över. Dessutom är det väl lite deprimerande med gråvitt spackel över hela rummet, nästan som betong? Och så dammar det och man får "krita" på sig om man lutar sig mot väggen.

Är det för att väggen är knögglig och hackig - eller vill du göra något billigt? Ett så litet rum kostar ju inte alls mycket att färglägga eller tapetsera! Alla byggmarknader och stora varuhus har färg och tapeter till verkligt låga priser om man inte måste ha något märkvärdigt.

Jag skulle inte spackla hela rummet, men det går förstås att göra.

okej tusen tack för svaren :) jag vill ha en betong känsla men hade ingen aning om att spackel damma då ska jag definitivt måla :)

Är det betong känsla du vill ha så finns det andra sätt.

Tror Roomservice-Mattias använde lösblandat flytspackel för samma effekt. Mycket blankare och hårdare yta än handspackel.

Hej!

Lite lat och bifogar en länk till en tråd med funderingar om liknande ytbehandling...
I denna har jag skrivit om flytspackel med sand , vilket ger en ganska rå putsad yta, eller slätare,
beroende på hur mycket sand man väljer att ha i.
Min rekommendation är att måla över, men om du vill ha den gråvita nyansen som torkat spackel får,
kan du lacka över med en matt lack.
Flügger har en som kallas för "Ding-Donglack", vet jag...

http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/125556-putsade-vaeggar-som-betong.html

mvh
Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.