Vilken glans ska jag välja på bröstpanelen i hallen och köket? Spelar det roll om man har vattenbaserad lackfärg eller oljebaserad?

Jag målade precis bröstpanel med en vattenbaserad lackfärg med glans 25. Blev riktigt bra. Inte för glansigt, men ändå såpass mycket glans att det är väldigt lätt att torka av och hålla rent. Målade tidigare en bit med glans 40, vilket jag tyckte blev alldeles för glansigt.

Kanske ska tillägga att jag annars gärna jobbar med oljefärger. De flyter ju ut på ett helt annat sätt när man penselmålar. Nu har vi ju små barn i huset så jag ville inte förpesta luften allför mycket så jag provade en vattenburen lackfärg från caparol och resultatet blev som jag skrev tidigare riktigt bra. Över förväntan.

Glans 40 i oljefärg håller jag med om att det kanske blir för glansigt på en hel panel. Vattenburen i glans 40 tyckte jag däremot blev bra när jag målade panelen på köksväggarna. Det borde väl vara samma men, men...

Vattenburen snickerifärg, i a f de varianter jag prövat, är ju lite knepigare på så sätt att den börjar torka väldigt fort. Man måste vara snabb med att eftersläta innan den blir för trög, annars blir det ränder efter penseln. På panel tycker jag dock inte att det är något problem, man hinner stryka två-tre bräder i taget, eftersläta, två-tre bräder till o s v.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.