Hej alla!

Vi har en vägg med sjögrästapet som vi tänkte måla om till en randig fondvägg med liggande ränder. Hur tror ni det går? Kan man maskera och få raka linier trots strukturen i tapeten? Vi är lite inne på att bredspackla för att få den jämn och sedan måla men jag skulle gärna vilja ha kvar ytan som den är...
Tacksam för svar!
Andy

Börja med att måla hela ytan med en grundfärg, så att tapeten blir "mättad" med färg. Kan behövas både 2, 3 och 4 varv innan du har en "grundyta". Sen är det bara att maska och fixa snobbkanterna.

Är du duktig/har gott om tid & tålamod så går det självklart att bredspackla, men då förlorar du "strukturen" och kan lika gärna ta ner tapeten från början för att sen bredspackla en slät yta.

Tackar för svaret!
Min undran är bara om det går att få tätt med maskeringen, det är ju en ganska grov yta på sjögrästapeten... Den är målad sedan tidigare så den är redan mättad...
Andy

Aha, jag fattade inte att du menade så - sorry!

Då skulle jag göra så här: måla en gång med en grundfärg, maska av och måla för säkerhets skull kanten på tejpen med grundfärgen (för att undvika att den andra färgen smyger in i håligheter), sen på med den färg du vill ha. Maska av medan färgen är "våt".

Hoppas att jag kunde förklara lite bättre nu, annars får du säga till så gör jag ett nytt försök. (Grundfärg behöver inte betyda vit färg, välj den färg som du har på randen/ränderna intill.)

Med en massa tålamod går det att få det hela att se bra ut, den grova ytan till trots. Men det blir mycket pill och maskning.

Vänta tills spärrmålningen är helt torr innan du drar på den andra färgen men det kanske är självklart. Använd inte vanlig "papp"-maskeringtejp utan köp hellre t ex "tesa precision mask" eller liknande. Smiter åt bättre och torkar inte fast.

Ok, tack för tipset!
Jag är ganska ny på sådant här... Köpte huset för ca 1 år sedan och nu börjar det klia i renoveringsfingrarna... Blir väl mkt try and error och gör om - gör rätt så här i början men om man inte vågar försöka så...
Andy

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.