13 489 läst ·
40 svar
13k läst
40 svar
oljefärger försvinner 2010?
Sida 1 av 3
Enligt min beckersåterförsäljare så ska oljebaserade färger bli förbjudna år 2010. Är det nån som känner till nåt mer om detta? Jag undrade om det gällde även gammaldags linoljefärger men det visste han inte. Logiskt sett borde ju även de försvinna i så fall.
Nja, det är väl inte oljebasen som är problemet, utan lösningsmedlen. Såvitt jag kan förstå är det de lösningsmedelsbaserade färgerna som ska bort. Lösningsmedelsfria oljefärger kan jag inte förstå om man skulle förbjuda.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Katastrof!
Oljefärg har sina fördelar rätt många gånger.
Ja det känns lite märkligt att man ska måla staket och knutar och annat utsatt enbart med en vattenbaserad färg. Hittills har man ju nästan alltid åtminstone målat med oljebaserad grundfärg utomhus, det känns också konstigt att ha nåt så "torrt" som en vattenbaserad färg närmast det rena träet.
Självklart obegripligt.
Jag brukar säga till färghandlaren att jag skall måla med färgen, inte dricka den.
I själva verket gillar färghandlarna utvecklingen. Marginalerna på vattenbaserad färg är mycket högre än för alkydfärgen, detta pga billig tillverkning.
Bra för färghandlarna. Dåligt för kunderna. Och miljön.
Kunderna tvingas till ständiga tvättningar av fasaderna och mer frekventa ommålningar.
Det blir som med båtfärgerna. Man får passa på att köpa utomlands.
Jag brukar säga till färghandlaren att jag skall måla med färgen, inte dricka den.
I själva verket gillar färghandlarna utvecklingen. Marginalerna på vattenbaserad färg är mycket högre än för alkydfärgen, detta pga billig tillverkning.
Bra för färghandlarna. Dåligt för kunderna. Och miljön.
Kunderna tvingas till ständiga tvättningar av fasaderna och mer frekventa ommålningar.
Det blir som med båtfärgerna. Man får passa på att köpa utomlands.
jon_h skrev:
Ja jag formulerade mig väl lite dåligt! Håller med dig jon_h att det är själva lösningsmedlet i fårgen som anses som boven i dramat.
Men eftersom linoljefärg kommer att finnas kvar så undrar jag om även balsamterpentin anses som farligt och om även denna kommer att försvinna? En del vill ju som grundning förtunna sin linolja med just balsamterpentin.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Terpentin lär vara allergiframkallande, varför en av dom stora linoljefärgstillverkarna rekommenderar lacknafta som lösningsmedel.Snurre skrev:Ja jag formulerade mig väl lite dåligt! Håller med dig jon_h att det är själva lösningsmedlet i fårgen som anses som boven i dramat.
Men eftersom linoljefärg kommer att finnas kvar så undrar jag om även balsamterpentin anses som farligt och om även denna kommer att försvinna? En del vill ju som grundning förtunna sin linolja med just balsamterpentin.
Jo, visst är det vanligt att man späder med lösingsmedel när man linoljefärgsmålar både vid oljning och grundstrykning, men det finns numera också sätt att måla med linoljefärg utan att använda lösningsmedel alls. Exempelvis kan du grundolja med rå linolja av god kvalitet. Den tränger in utan att spädas med lösningsmedel. Likaså vid målning. Det kräver lite annan målningsteknik att måla outspätt o få det tunnt.
Min gissning är att förbudet mot oljefärg leder till ett uppsving för lösningsfri linoljefärgsmålning, och det kan miljön bara må bra av.
Redigerat:
*skrattar lite*
Försökte kopiera texten på den här sidan men fick en uppmaning om att jag borde ha en egen hemsida
Skrolla ner till lacknafta (mineralterpentin, fotogen, white spirit, varnolen, dilutin)
Nu är det länge sedan jag jobbade med lösningsmedel men jag har svårt att förstå om nafta kommer att vara tillåten men inte terpentin? Eller har jag inte läst på ordentligt
Försökte kopiera texten på den här sidan men fick en uppmaning om att jag borde ha en egen hemsida
Skrolla ner till lacknafta (mineralterpentin, fotogen, white spirit, varnolen, dilutin)
Nu är det länge sedan jag jobbade med lösningsmedel men jag har svårt att förstå om nafta kommer att vara tillåten men inte terpentin? Eller har jag inte läst på ordentligt