Enligt min beckersåterförsäljare så ska oljebaserade färger bli förbjudna år 2010. Är det nån som känner till nåt mer om detta? Jag undrade om det gällde även gammaldags linoljefärger men det visste han inte. Logiskt sett borde ju även de försvinna i så fall.

Ja oljebaserade färger skall försvinna 2010!

Dock inte linoljefärger pga. av sitt kulturhistoriska värde som kommer att finnas kvar!

Låter konstigt:confused: Anledning? Förklaring?

Nja, det är väl inte oljebasen som är problemet, utan lösningsmedlen. Såvitt jag kan förstå är det de lösningsmedelsbaserade färgerna som ska bort. Lösningsmedelsfria oljefärger kan jag inte förstå om man skulle förbjuda.

Hmmm..... och vilka färger är lösningmedelsfria?

Vattenbaserade (där i och för sig vattnet är lösningsmedel..) färger, slamfärger och vissa linoljefärger är väl det jag kan komma på som saknar farliga lösningsmedel.

Men måste det inte finnas någon form av lösningsmedel i linoljefärger? Det kan ju inte bara vara linolja och pigment? terpentin brukar väl ingå och det får väl räknas som lösningsmedel.

Och finns fler som säljer ren linoljefärg! Ottosson och Gysinge tex. Traditionell ("gammeldags") linoljefärg innehåller inte lösningsmedel.

Katastrof! :) Oljefärg har sina fördelar rätt många gånger.

Ja det känns lite märkligt att man ska måla staket och knutar och annat utsatt enbart med en vattenbaserad färg. Hittills har man ju nästan alltid åtminstone målat med oljebaserad grundfärg utomhus, det känns också konstigt att ha nåt så "torrt" som en vattenbaserad färg närmast det rena träet.

Självklart obegripligt.
Jag brukar säga till färghandlaren att jag skall måla med färgen, inte dricka den.
I själva verket gillar färghandlarna utvecklingen. Marginalerna på vattenbaserad färg är mycket högre än för alkydfärgen, detta pga billig tillverkning.
Bra för färghandlarna. Dåligt för kunderna. Och miljön.
Kunderna tvingas till ständiga tvättningar av fasaderna och mer frekventa ommålningar.
Det blir som med båtfärgerna. Man får passa på att köpa utomlands.

jon_h skrev:
Nja, det är väl inte oljebasen som är problemet, utan lösningsmedlen. Såvitt jag kan förstå är det de lösningsmedelsbaserade färgerna som ska bort. Lösningsmedelsfria oljefärger kan jag inte förstå om man skulle förbjuda.

Ja jag formulerade mig väl lite dåligt! Håller med dig jon_h att det är själva lösningsmedlet i fårgen som anses som boven i dramat.

Men eftersom linoljefärg kommer att finnas kvar så undrar jag om även balsamterpentin anses som farligt och om även denna kommer att försvinna? En del vill ju som grundning förtunna sin linolja med just balsamterpentin.

Snurre skrev:
Ja jag formulerade mig väl lite dåligt! Håller med dig jon_h att det är själva lösningsmedlet i fårgen som anses som boven i dramat.

Men eftersom linoljefärg kommer att finnas kvar så undrar jag om även balsamterpentin anses som farligt och om även denna kommer att försvinna? En del vill ju som grundning förtunna sin linolja med just balsamterpentin.
Terpentin lär vara allergiframkallande, varför en av dom stora linoljefärgstillverkarna rekommenderar lacknafta som lösningsmedel.:rolleyes:

Jo, visst är det vanligt att man späder med lösingsmedel när man linoljefärgsmålar både vid oljning och grundstrykning, men det finns numera också sätt att måla med linoljefärg utan att använda lösningsmedel alls. Exempelvis kan du grundolja med rå linolja av god kvalitet. Den tränger in utan att spädas med lösningsmedel. Likaså vid målning. Det kräver lite annan målningsteknik att måla outspätt o få det tunnt.

Min gissning är att förbudet mot oljefärg leder till ett uppsving för lösningsfri linoljefärgsmålning, och det kan miljön bara må bra av.;)

Redigerat:
*skrattar lite*
Försökte kopiera texten på den här sidan men fick en uppmaning om att jag borde ha en egen hemsida :)
Skrolla ner till lacknafta (mineralterpentin, fotogen, white spirit, varnolen, dilutin)
Nu är det länge sedan jag jobbade med lösningsmedel men jag har svårt att förstå om nafta kommer att vara tillåten men inte terpentin? Eller har jag inte läst på ordentligt :o

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.