J
Jens_H: Är det över hela taket så använder du dig av en spärrfärg typ Beckers Nondrop. Sedan målar du två lager med våtrumsfärg. Det tar inte många minuter effektiv tid. Om det är hantverkarna som har målat taket och det är missfärgningar så får de väl för sjutton se till att det blir vitt och snyggt igen! Och det ska ju ske utan debitering.
1 svar · 2,6k läst
A
andersmc: Slamfärg kan du bara måla på rent, ohyvlat trä (eller på gammal slamfärg). Om du borstar med en stålborste på din färg, och den går att borsta till pulver, då är det stor chans att det är slamfärg. Kan du pilla väck färgen i någon form av sammanhängande flagor, då är det inte slamfärg.
1 svar · 1,5k läst
F
Frodda: klart man kan köpa ny, de tog mig runda slängar 20 min slipa den för hand. Lacka den med golv lack 3 gånger. Och enligt mig själv så ser den bättre ut än en ny. Men smaken är som baken.
4 svar · 13,4k läst
V
Västerhaninge 17: [citat] Måla snickerier inomhus
8 svar · 10,4k läst
tobbe72
tobbe72: Sk.Halvoljning är med 50%balsamterpentin,50%kokt linolja men kanske blir det lite för fet blandning till utemöblerna.
3 svar · 2,0k läst
C
Claes F: Vi har börjat måla med rödfärgspensel och det går bra. Det som begränsar är inte målningstiden, utan bärandet av virke och stapling för torkning etc. Vi ska köpa en Bosch PFS 65 för en hel del invänding målning. Denna borde även gå att använda till det utvändiga hyvlade virket (fönsterfoder etc.). Om det går snabbare förstås...
2 svar · 9,0k läst
slacker
slacker: Håller med tidigare talare - Maskera av runt fondväggen och måla om du vill ha den helt svart. Jag skulle dock rekommendera en svart tapet med lite struktur eller inslag. Skall du måla eller tapetsera så är det faktiskt riktigt snyggt att rama in verket med vitt, säg 20-25cm runt om. Tänk på att om du skall tapetsera svart och väggen är vit/ljus innan så måste du måla under
4 svar · 2,6k läst
hecke
hecke: När jag senast sprutmålade 4 st fullhöjds garderobsdörrar på båda sidorna så använde jag metoden beskriven nedan med gott resultat: Spikade dit 2 st 50 mm spikar i varje hörn av ovansidan och undersidan. Spikade endast i spikarna ca 20 mm. Satte även dit en cirkulär distans av 30 mm trä rundstav i änden av spikhuvudet för att kunna få en distans mot väggen som jag lutade dörrarna
3 svar · 7,7k läst
·
J
Jens_H: Använd dig av en poolfärg till detta. De är oftast tvåkomponent och behöver inte primas innan utan man spär ut första strykningen. Glöm dock inte att slipa ner ytan innan så den blir slät och fin. Tror att det kan vara poolfärg som är använd tidigare, för de brukar finnas i ljusblå/grå kulör. Som ett andra alternativ kan du ju använda dig av en bottenfärg för båtar, dock utan
1 svar · 4,4k läst
J
Jens_H: Du kan använda dig av en helt vanlig takfärg. Men du bör göra ett riktigt bra förarbete. Skrapa ner lös färg Slipa taket Spackla igen sprickor Grunda där du spacklat och sätt upp microlit Måla sedan taket med takfärg Orkar du inte göra allt detta kan du testa med lite latexfog i sprickorna som du låter bli genomtorr, sedan slipar du av den och målar taket. Är dock inte helt säker
5 svar · 6,6k läst
I
Ina-79: Tusen tack för info!
3 svar · 2,2k läst
I
M
mats111: Skall klinkra på målad skorsten. Vad behöver jag göra för underarbete?
0 svar · 803 läst
D
danne007: Slipa till det med fint papper sedan oljegrund (snickeri) och avsluta med att slipa innan du lägger på färdigfärg då träfibrer reser sig,använd vilken snickerifärg du vill.
1 svar · 1,3k läst
T
Tiger79: Jag skulle säga, ingen tolerans. Speciellt om det är ett tak. Lycka till.
1 svar · 1,6k läst
A
ArneTW: [citat] Det var väl inte orginalet som blev underkänt... Det är väl bara att åka omkring lite här i Dalarna för att se diverse långtidstest... /ATW Ps I vissa områden kan man tro att de har monopol... Ds PPs även fast det låter otroligt finns det människor som vill ha annan färg än rött DDs
20 svar · 7,0k läst
J
Jens_H: [citat] Det bör fungera med en vanlig lackfärg för snickerier och metall inomhus. Många målar sina element i andra kulörer och då använder dom vanlig lackfärg. En handdukstork blir ju inte varmare än ett element. Dock så blir nog hållbarheten lite kortare eftersom det kommer nötas på ett annat sätt.
3 svar · 3,5k läst
N
nemlan: Du vill alltså att fasaden ska vara beige och foder mm. gråa. Rock n roll, bara att besöka färghandlaren och handla provmålningsburkar. Alternativt diskutera med denne om lämpliga kulörval.
1 svar · 1,6k läst
N
nemlan: [citat] Kan tipsa om ett ännu bättre alternativ som heter Ultraflex. Det är typ en plastarmerad skarvremsa med ett veck för att få till snygga, hållbara hörn.
2 svar · 9,9k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Man gör ingetdera. :)
8 svar · 8,0k läst
gadu^
gadu^: En bild som funkar... :blushing:
3 svar · 2,1k läst
·
J
Jens_H: Klart att det fungerar! Det blir ju en hel del maskering för dig... En hel del pill också skulle jag tro, men det har du väl inget emot. Jag föreslår att du använder dig av en oljebets och sedan hårdvaxolja för att få en slitstark yta. Du kan även lacka golvet efter att du betsat det.
1 svar · 7,3k läst
·
EB
EB: Jag har kommit över en ormbunkssoffa, alltså en parksoffa i gjuten aluminium med ormbunksmönster, på loppis och den behöver målas om. Jag håller på att tvätta den med algrent (behövs verkligen), men vilken färg är bäst att måla med?
0 svar · 3,2k läst
B
basseman: Vi har gjort precis som du beskriver fast med Falu Vapens slamfärg. Vi provade på en liten fläck först och väntade sedan ett år innan vi målade hela huset. Huset som vi målade är ett båthus och vi ville ha en färg som är lätt att måla om med.
2 svar · 1,5k läst
A
AndersS: Jag har kört med både "billig" och "dyrare" färg. Det kan fungera bra eller dåligt då färgkvaliten verkar skifta mera, Har använt Landora på tak och vägg i källare där jag tycker att de täcker sämre, dvs kräver flera strykningar. Jag hade även det svårare att få ett jämt resultat i taket med lite flammighet. Nu kör jag bara med "dyrare" färger då det inte är värt att
3 svar · 4,1k läst
F
Freddy_kruger: [citat] Är målaren färdig??? Annars kan du vänta tills han är färdig, är det inte bra då så kan du påtala det...
17 svar · 13,7k läst
S
skogstomten: Någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att tapetsera om ett tvåvåningshus på 75+75 kvm? Mest målad glasfiberväv på väggarna idag. 7 rum, normal takhöjd och ett "lättåtkomligt" trapphus. Fyrkantiga rum utan speciellt mycket hörn eller vinklar. Stockholmstrakten. Vi har täckt golven och kommer att fixa tak och fönster själva innan. Någon som har en gissning utifrån egna
0 svar · 2,6k läst
J
Jens_H: [citat] Det spelar ingen roll vilken färgtyp du använder dig av. Men ren akrylatfärg och AMA-färg har kortare öppettid så de är inte lika känsliga som som linoljefärg och andra rena alkydoljefärger Vad gäller vått-i-vått så fungerar det inte så, är luften fuktig så finns risken att färgen blir flammig på ytan när den torkat.
7 svar · 6,2k läst
BillyBragg
BillyBragg: [citat] NP :) Dom vet ju dessutom mer om det än jag ;)
3 svar · 1,1k läst
måla-nisse
måla-nisse: se även tråden "s0502-y kontra 0502-y". annars rekommenderar jag duro's tapeter då jag tycker dom är lite mer följsamma och lättare att sätta än boråstapeters.
4 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.