Färg, Måla & Tapetsera
måla-nisse: om du tar bort all färg så bör du undersöka ifall möglet kommer underifrån materialet, det kan bero på en fuktskada bakom. om inte, tvätta gärna taket innan du spacklar med lite boracol och sen kan du även lägga på en sväng efter att du målat klart så slipper du en massa mögel!
måla-nisse: vissa tapeter är spaltbara, dvs att tapeten är uppbyggd i två skit, framsida och baksida. detta gör att man kan dra bort framsidan (som oftast är strukturerad) och få en slät baksida. denna baksidan är dock lite luddig och behöver slipas lätt. fyi så finns det två varianter av borosan, en i non-woven kvalité och en i papper. den förstnämnda är kraftig, den andra är tunn.
Belfour: Hej, I min hall idag är väggarna klädda med stockpanel. Panelen är ifrån början av 80-talet och är ganska trist och tråkig. I hallen finns det även fönster och därmed fönsterfoder. I vilken färg tycker ni jag skall måla panelen och fönsterfodret i? M
Pucco: Dubbelpostning är inte bra eftersom det splittrar svaren mellan olika delforum. Du får inte fler svar men svaren blir spridda och det tar död på diskutioner och försämrar överblicken. Därför är det också mot forumreglerna att dubbelposta. Var frågan hör hemma? Vilket som.
måla-nisse: svårt att få vidhäftning på en laminerad yta. det du kan pröva är att tvätta av ytan med t-röd först, sedan applicera en vattenburen grundfärg för trä. låt torka, applicera toppfärg (tex lackfärg). ytan kommer vara känsligare i början men efter ett tag kommer den härdna genom och bli lite tåligare. den kommer dock aldrig få samma hårdhet som om du hade målat på en sugande
måla-nisse: om du betsar så behöver du lägga en golvlack ovanpå som skyddar, det vanligaste är att använda en oljebets och därefter klarlacka med en vattenburen golvlack. den oljebaserade betsen flyter ut bäst (till skillnad från andra betser) och blir jämnast resultat. lackat golv underhålls med polish eller vanlig skurning. hårdvaxolja är en otroligt enkelt produkt men i regel betydligt
Nika70: Vi tänkte nog göra just så - testa runt ett fönster och se hur det ser ut. Maken verkar ge med sig :).
Laktritstrollet: Hej! Jag har nu varit till färgaffären och fått experthjälp gällande färgen. Jag kommer göra så här: 1) Montera ned ribborna 2) Hela stegen, dvs under- och översida görs trärena med slipmaskiner. 3) Resterande lack, där det ska vitmålas, ruggas upp med fint sandpapper. 4) Maskera stegen 4) 2 lager med grundfärg, "olje"-baserad torktid, 6 h 5) 2 lager med lackfärg, torktid 4 h 6)
Kjell_G: japp, det var den infon du länkar till som jag gick på när jag rekommenderade dem att ta annan färg med samma glans. Så blev det och resultatet blev nog OK, har iofs inte hört av dem sen vilket jag antagligen gjort om det gått åt pipan :) Kjell G
Lilly: Snart är det dags att börja måla om fönstrena, både in- och utvändigt. Men med två barn, 3 år och 1 år, har vi insett att det kommer att ta tid. Så då är frågan vad kostar det att ta hit en målare som gör det? Vad kostar det att leja bort målningen per fönster? Huset det gäller är ett enplanshus, med inga blommor, buskar eller liknande ivägen.
Jan-Å: >saturnus Jaha det där huset, ja det har ju kolla på förut, lite väldigt speciellt :) Men det är snyggt med liggande panel och det är snyggt med dom där höga smala fönstren också.d^_^b Jag bor ju i putsat hus med tegelgavlar numer men det har jag inte byggt själv.
gafsan: Linoljefärgerna är kvar. Får säljas av kulturhistoriska skäl. Dessutom kan man lätt göra färgen själv. Vad jag förstår så hanterar inte gärna proffsmålare en så "långsam" färg. Färgbeständigheten och hårdheten på ytan är otroligt bra. I år ska jag halvolja söderfönstren jag målade för 5 år sedan, för att blanka dom lite. Kanske bara för nördar men iaf...d^_^b
måla-nisse: svårt att säga från den där lilla biten men jag skulle tipsa om att kolla med butiker som har tapeter från Intrade och Designers Guild.
Pablo: Måla med styvt blandad strukturfärg. Då kan du lägga på färgen med pensel och sedan använda rivbräda för att få den putsade strukturen, alternativt använda en torr pensel eller tapetborste för att få den struktur du vill ha.
Jens_H: [citat] Så länge lösningsmedlet i färgen är lacknafta så kommer den inte att lösa upp grundfärgen så länge grundningen är ordentligt torr. Och numera finns det ju vattenburna oljefärger för snickerier. En alkydoljefärg ovanpå en vattenspädbar häftgrund är inga som helst problem. Beckers Elegant Lackfärg V 90 är ett exempel på en vattenburen alkydoljefärg för snickerier
Jens_H: Man ska vänta i ungefär 6 - 8 veckor innan man målar ny puts.
Jens_H: [citat] Stryk ett lager med våtrumsgrund och sedan två lager med våtrumstäck. Låt våtrumsgrunden bli genomtorr innan du målar med våtrumstäck. Det du får nu är en VA (vattenavvisande yta) och inte VT (vattentät yta). Även om du hade gjort rätt hade du inte haft ett godkänt tak, man ska använda en glasfiberväv avsedd för våtrum. Dom är gula (inte vita) och så är den
pjipe: Det låter som att problemet är att skarvarna inte är helt ispacklade? Att du har en liten insjunkning i skarven jämfört med gipsskivan? I så fall kommer det aldrig att försvinna hur mycket du än målar. Du måste spackla ut skarven helt. Köp ett bara och lättslipat spackel, tex Dalapro Medium. Inget billigt skitspacke. de fyller dåligt och är ofta svåra att slipa. Lägg på spacklet
henrikgran: har för mig att det ska funka med någon syra. kommer inte ihåg vilken
MAlx: Tack allihop för era svar. Jag har nu också rådfrågat i en färgbutik och de gav också rekommendationen att måla direkt, så nu är jag övertygad ;-). Eftersom jag målar med Nordsjö Tinovo VX så ska jag grundolja och sedan stryka 2 ggr. Men jag kör nog på ditt förslag "camiil" och sparar en strykning till nästa vår ifall träet "krymper" ihop lite. Tack för all hjälp! //Martin
JOW: Då har du gjort enligt anvisningarna, så då kan du väl släppa den oron :)
Gustav09: Jo kanske det, har jag inte tänkt på. Får kolla upp det! Tackar
microme: Tvätta med alg & mögeltvätt först, bleker lite men ska du måla om allt så gör det ju inget. Så länge färgen sitter ordentligt är det bara att köra på, annars måste du avlägsna det lösa. Det kan vara bra att "binda" betongen innan du kör på med färgen på de kala delarna. Beckers har en produkt som heter Silikatbinder. Normalt sett så klarar du dig på två strykningar färg,
microme: Du kan ta med dig ett prov (minst 5x5 cm) till färgåterförsäljare. Dessa brukar kunna skicka iväg färgen på analys kostnadsfritt från sin färgleverantör.
AstaS: Du kan ju se om du hittar den på Tapetorama.se - sök på randiga tapeter, vem vet har du tur finns den där.
liamab: [citat] Tackar Den är + 6 år Oljar varje år typ förra året med ofärgad olja i år blev det rengöring och nu lägger jag på olja med färg piggment.. värt varenda kr för oljan Nordsjö produkter används
M.Åhlander: Vi funderar på att använda detta system över diskbänken i köket. http://www.alcro.se/Inomhus-vatrum-Tat_System.aspx?start=1&gclid=CNSf_Y6zmqECFRYN3godthxAPA Över diskbänken och på "andra sidan" spisen. Över spisen och upp under/bakom fläkten ska vi ha kakel. Tror ni att detta kan fungera? Vi tror att det skulle vara en rolig kontrast ist för att bara ha kakel.