I dessa vattenburna färgdagar ,vilken färg/fabrikat blir snyggaste resultatet av ?

Bezt skrev:
Denna rekommenderar jag inte iaf. [länk]
Fick byggmax färg att verka bra.
Inget som helst fel på den färgen du inte rekommenderar. Har målat alla mina innerdörrar med den och nu håller jag på att måla trappan med den. Blir hur fint som helst. Välj pensel efter färgtyp så går det jättebra.

Västerhaninge 17 skrev:
I dessa vattenburna färgdagar ,vilken färg/fabrikat blir snyggaste resultatet av ?
Vad är det för något som du ska måla?

Jens_H skrev:
Inget som helst fel på den färgen du inte rekommenderar. Har målat alla mina innerdörrar med den och nu håller jag på att måla trappan med den. Blir hur fint som helst. Välj pensel efter färgtyp så går det jättebra.
Med samma sorts pensel flyter bygmax färg ut bättre men visst spelar penseln in.
Sen var det skillnad om detaljerna jag målade var lodräta så gick det bra, var de vågräta så flöt den inte ut bra alls.
Är det blank färg du målat med? Kanske skiljer.

Många som misslyckas med vattenburen lackfärg gör dels misstaget att välja fel pensel, men allt som oftast har man snålat lite med färgen på penseln och petat runt för mycket i vått skikt.

Bezt skrev:
Med samma sorts pensel flyter bygmax färg ut bättre men visst spelar penseln in.
Sen var det skillnad om detaljerna jag målade var lodräta så gick det bra, var de vågräta så flöt den inte ut bra alls.
Är det blank färg du målat med? Kanske skiljer.
Målade med halvblank (40-glans). Målar man med den blanka så är det ju lite svårare, då reflekteras mer och med automatik ser man mer penseldrag...

nemlan skrev:
Många som misslyckas med vattenburen lackfärg gör dels misstaget att välja fel pensel, men allt som oftast har man snålat lite med färgen på penseln och petat runt för mycket i vått skikt.
Helt korrekt, välj en bra pensel med syntetborst och lägg ut mycket färg, dock inte för mycket. Täck hela ytan och fördriv sedan färgen långsamt. Då får ni en riktigt bra yta. Får ni någon rinning så vänta tills färgen har torkat och slipa ner den.

Jens_H skrev:
Vad är det för något som du ska måla?
Måla snickerier inomhus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.