7 729 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Var köper jag microlit och vad heter det egentligen?
Jag skall sätta microlit och måla på gipsväggar. Min vän som är målare rekommenderade mig att använda microlit för att slippa sprickor. När jag började söka på nätet så fick jag bara träffar på olika forum, där man diskuterar microlit. Finns det ens en produkt som heter microlit, eller är det bara ett samlingsnamn på en produkt som tillhandahålls av många leverantörer?
Om så är fallet, vilket märke är då att föredra?
Om så är fallet, vilket märke är då att föredra?
Finns lite olika namn, som du nämner Microlit och det vanligaste namnet är målarfilt (vilket är en finstruktur glasfiberväv).
Finns att köpa på de stora byggvaruhusen och hos färghandlare.
Bland det billigaste är Byggmax
Finns att köpa på de stora byggvaruhusen och hos färghandlare.
Bland det billigaste är Byggmax
Nu, efter att ha tittat noggrannt på byggmax hemsida, såg jag en produkt som kallas målarfilt. I produktbeskrivningen står även att den kallas microlit.
Med tanke på hur strukturen ser ut i glasfiberväven så skulle jag föredra målarfilten.
Men det är alltså någonting av glasfiber jag skall ha för att öka hållfastheten på väggarna?
Med tanke på hur strukturen ser ut i glasfiberväven så skulle jag föredra målarfilten.
Men det är alltså någonting av glasfiber jag skall ha för att öka hållfastheten på väggarna?
Nej nej, microliten ska inte innehålla glasfiber (den som alla målare ogillar pga just glasfibern som kryper in under kläderna).
Du ska använda den som består av nonwoven-material. Liknar markduk, fast mindre styv och inte glansig.
/A
Du ska använda den som består av nonwoven-material. Liknar markduk, fast mindre styv och inte glansig.
/A
Klicka här för att svara