Jag skall sätta microlit och måla på gipsväggar. Min vän som är målare rekommenderade mig att använda microlit för att slippa sprickor. När jag började söka på nätet så fick jag bara träffar på olika forum, där man diskuterar microlit. Finns det ens en produkt som heter microlit, eller är det bara ett samlingsnamn på en produkt som tillhandahålls av många leverantörer?

Om så är fallet, vilket märke är då att föredra?

Finns lite olika namn, som du nämner Microlit och det vanligaste namnet är målarfilt (vilket är en finstruktur glasfiberväv).
Finns att köpa på de stora byggvaruhusen och hos färghandlare.
Bland det billigaste är Byggmax

Det som kan skilja dem åt, är att de är olika styva, och vissa är lite lättare att sätta upp än andra, själv så tycker jag att både de mjuka och styva går bra, men lite plus för de lite styvare.

Har du provat byggmax variant? Isf, går den att arbeta med?

Nu, efter att ha tittat noggrannt på byggmax hemsida, såg jag en produkt som kallas målarfilt. I produktbeskrivningen står även att den kallas microlit.
Med tanke på hur strukturen ser ut i glasfiberväven så skulle jag föredra målarfilten.
Men det är alltså någonting av glasfiber jag skall ha för att öka hållfastheten på väggarna?

Nej nej, microliten ska inte innehålla glasfiber (den som alla målare ogillar pga just glasfibern som kryper in under kläderna).

Du ska använda den som består av nonwoven-material. Liknar markduk, fast mindre styv och inte glansig.

/A

Den Alko nämner, är den som är dyrare, men mycket trivsam att jobba med, speciellt när man skall måla på den (sväljer små ojämnheter och blir fina skarvar samt bra målningsresultat).

Tack, då fattar jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.