Någon som har lite tips och råd vad det gäller vita tapeter. Vi är i valet och kvalet att välja mellan Boråstapeters plain 7380 och Duro enfärgade 712-30. De senare känns närmre s0502y (den är s0502-y50r) medan den första antagligen ligger närmare s0500y. Problemet är att vi tänkt ha enfärgat vitt i vardagsrummet och sedan vitt i hallen med något diskret mönster, de båda tapeterna kommer emellertid hamna i en skarv och då kan inte den ena vara åt det grå hållet och den andra åt det äggskalsvita då den förstnämnda kommer att få den andra att verka ännu gulare. Ett annat problem är att dörren i hallen är vit i standardfärgen s0502y och om man då tar 7380 i hallen kommer dörren då verka smuts gul????

Suck inte lätt att välja vita tapeter. :x

ingen

Ta hem prover och kolla där de ska sitta och se hur det ser ut i det ljus som är där, och i rätt omgivning. Hur färger uppfattas beror mycket på omgivning. Ser det rätt ut på plats så är det rätt (och tvärtom).

Hej,

Vi har köpt Plain White 7380 och vår målare säger att S0502-Y kommer se smutsigt ut och tro mig, efter att ha tagit hem prover stämmer det. S0502-Y är nikotingul och i förhållande till ren vit riktigt smutsgul. Vi har blivit rekommenderade s0500y istället och efter mycket letande verkar det som denna färg går bäst ihop av de vi hittat. Tur man såg detta innan färgen åkte upp! Dock antar jag de flesta vita möbler etc är S0502Y så "problemet2 kommer man inte ifrån men vi är inte sugna på gulvit så det får lösa sig.

se även tråden "s0502-y kontra 0502-y".

annars rekommenderar jag duro's tapeter då jag tycker dom är lite mer följsamma och lättare att sätta än boråstapeters.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.