Har sökt igenom forumet efter tips för att rolla vägg för bästa resultat men hittade ej något som hjälper mig i följande dilemma. Som bilderna nedan illustrerar så är det ljus skiftningar som endast syns från sidan när ljus faller in, man ser inget rakt framifrån som tur var.

Har lagt på två lager och i all mån försökt avsluta sista dragningen uppifrån ner så att sista draget ska vara desamma överallt.

Har målat direkt mot gips, men har inte märkt av att gipset skulle "bubblat" sig.

roller1.jpg

roller2.jpg

Finns det några tips jag skulle kunna få, ska måla lager 3 snart, sen behöver jag egentligen inte måla mer eftersom det täcker snyggt men vill ändå inte att detta ovan ska kvarstå.

Använder ingen skräpfärg vill jag tillägga.. 10L ~ 550-600kr

Tacksam för alla tips jag kan få.

Redigerat:
Svårt att se på bild, är väggen ojämn? Kontinuerligt släpljus mot mörk vägg avlslöjar allt, och är svårt att komma tillrätta med om inte väggen är "kliniskt" plan.

Är färgen helt matt? Om inte, gör isåfall sista strykningen matt. Om färgen har minsta glanstal i sig blir det värre.

Löser det sig inte får du gå över till vitt. :D

Under förutsättning att underarbetet är bra kan du tänka på följande. Låt färgen och rummet vara svalt, stäng ventilation under målning, använd inte för lite färg, efterdra färgen jämnt, gå inte tillbaka och försök rätta till något under tiden som färgen torkar. Har du inte bra naturliga ljusförhållanden när du målar så använd arbetsbelysning.

Om man gör på så vis som jag beskrev ovan (samt att underarbetet är perfekt) och det likväl upplevs som flammigt så beror det ofta på att ljusförhållandena i rummet är så elaka att det i princip är omöjligt att rulla väggen perfekt (sällan beror det på färgen om man köper kända fabrikat). Då återstår det bara att sprutmåla väggen.

Och en sak till - rör om färgen väl. Även om det inte brukar vara några problem kan en dåligt rörd färg ge upphov till glansskillnader (speciellt billigare färg).

Lycka till!

Redigerat:
Tack för tipsen, väggen är vit har bara höjt kontrasten på den andra bilden för att förtydliga glans/mönster skillnaderna då blev den lite mörkare. Jag har Glan 7 på färgen just nu. Som du säger Raceman jag bör kanske köpa en ny hink färg för sista strykningen som har en helmatt glans ( 2- 5 ), och som OHE säger stänger all fönster/ventilation så färgen inte torkar lika fort och blaska på rikligt med färg, detta kanske hjälper till att få en slätare finish.

Ska måla på sista lagret till helgen, återkommer om jag lyckades eller ej.

Minst glans 5 på en vägg och helst då någon specialfärg som är tåligare än en vanlig glans 5!

ingen skit färg..? Men vad är det för färg då.. bara undrar. Håller själv på med samma sak som du målar emd en mörk färg direkt på gips. Har bara målat första omgången. Men ser så bra ut att jag inte behöver strycka en andra gång.
Man bör måla vått i vått hela tiden. Man överlappar målningen hela tiden med några dm. Då brukar det fungera bra.

En annan sak jag vill varna lite för. Köp inte Biltemas rollerset med roller och tråg för 39.90.(stora roller 280mm) Den rollern kastade jag efter första kvm jag målade. Släpper en jäkla massa ludd som man får pilla bort. Tur man var så fördomsfull så att man redan hade riktiga saker hemma så man slapp avbryta för att köpa en ny roller.

Biltema= Bildelar
Färghus= ja....målarsaker

Japp. Så enkelt så att en tre-åring förstår det. ASG!!

Uj, ruggigt släpljus! Ska du måla med en helmatt väggfärg - köp en grön Finlon rulle. De håller inte så mycket färg, så doppa ofta för att få jämna överlappningar. Tänk också på att inte gå tillbaka och bättra medan färgen torkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.