Om fasaden är av trä, och spik sitter in olika djup allt mellan 0 till 5mm in i plankorna, hur ska man måla det gör att slipa hållen? Spackla med mjukfog innan målningen?
Eller fylla på med färg?

Jag spacklade mina djupa spikhål med akrylfog på inrådan av snickaren.
Fylla med färg är svårt.

//KoW

Så här ser det ut. Vad skulle ni använda mer exakt för mjukfog? Uteakryl torkar i 14 dagar (enl förpackningen).
Kan man använda inneakryl? Eller nåt annat som torkar fort?. Målar med Hybrid.

• spikhuvud.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag körde med utomhusfog, men bekymrar mig bara om dom som verkligen är intryckta och kan ta upp vatten och då blev det inte supermånga

Tyckte det fungerade att pluppa dit en klick en sen dra av med ett blött finger.

C
Själv brukar jag måla över bara. Är det riktigt djupt kan man få gno lite extra för att det ska fylla ordentligt. Sen ruttnar det inte heller bara för att det inte är helt tätt. Vår fasad har mer eller mindre stått med öppna spikhål sen 2005 när vi renoverade, och det visar inte minsta tendenser till att vilja ruttna.

Doldskada skrev:
Jag körde med utomhusfog, men bekymrar mig bara om dom som verkligen är intryckta och kan ta upp vatten och då blev det inte supermånga

Tyckte det fungerade att pluppa dit en klick en sen dra av med ett blött finger.
Hur länge fick den torka?

Mikael_L
Varför vill du fylla igen hålen?
Är det rent estetiskt?

Ja. Rent estetiskt.

B
så mycke jobb för inget ting tycker jag

Mikael_L
Jag har egentligen inga handfasta tips att ge, men akrylfog som klarar utomhus verkar väl bra, jag kommer i alla fall inte på något bättre.

Du kan ju väl alltid kolla vad tillverkaren säger om sin produkt, vad det står om torktid och utomhusanvändbarhet, t.ex.
www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0145_SE_TDS.pdf

Scanna av lite olika produkter, det finns väl alltid någon som är övermålningsbar tillräckligt snabbt.

Ja. Det mest rätta är ute akryl. Man kan använda även fix. Men då blir det MYCKET dyrare. Det blir akryl. Men märkerna kommer att synas kvar. Fast inte så djupa.
Tackar er alla för alla tips!

Vanlig latexfog för innebruk funkar alldeles utmärkt om du ändå skall måla över med akrylat. Fick tips om detta här och av en som gjort det för 7-8 år sedan.

Målas med hybrid. Tinova VX.

Kul när fyllningen vill vandra ut ur plankan efter ett par år...

Måla över utan massa konstiga fyllningar. Tinova VX är dålig redan i burken, så fogar du i hålen kanske glansen blir annorlunda där efter ett tag.

Du tänker på Folksams test?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.