Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag spacklade mina djupa spikhål med akrylfog på inrådan av snickaren.
Fylla med färg är svårt.
//KoW
Fylla med färg är svårt.
//KoW
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Jag körde med utomhusfog, men bekymrar mig bara om dom som verkligen är intryckta och kan ta upp vatten och då blev det inte supermånga
Tyckte det fungerade att pluppa dit en klick en sen dra av med ett blött finger.
Tyckte det fungerade att pluppa dit en klick en sen dra av med ett blött finger.
Själv brukar jag måla över bara. Är det riktigt djupt kan man få gno lite extra för att det ska fylla ordentligt. Sen ruttnar det inte heller bara för att det inte är helt tätt. Vår fasad har mer eller mindre stått med öppna spikhål sen 2005 när vi renoverade, och det visar inte minsta tendenser till att vilja ruttna.
Jag har egentligen inga handfasta tips att ge, men akrylfog som klarar utomhus verkar väl bra, jag kommer i alla fall inte på något bättre.
Du kan ju väl alltid kolla vad tillverkaren säger om sin produkt, vad det står om torktid och utomhusanvändbarhet, t.ex.
www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0145_SE_TDS.pdf
Scanna av lite olika produkter, det finns väl alltid någon som är övermålningsbar tillräckligt snabbt.
Du kan ju väl alltid kolla vad tillverkaren säger om sin produkt, vad det står om torktid och utomhusanvändbarhet, t.ex.
www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0145_SE_TDS.pdf
Scanna av lite olika produkter, det finns väl alltid någon som är övermålningsbar tillräckligt snabbt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 247 inlägg
Vanlig latexfog för innebruk funkar alldeles utmärkt om du ändå skall måla över med akrylat. Fick tips om detta här och av en som gjort det för 7-8 år sedan.
Kul när fyllningen vill vandra ut ur plankan efter ett par år...
Måla över utan massa konstiga fyllningar. Tinova VX är dålig redan i burken, så fogar du i hålen kanske glansen blir annorlunda där efter ett tag.
Måla över utan massa konstiga fyllningar. Tinova VX är dålig redan i burken, så fogar du i hålen kanske glansen blir annorlunda där efter ett tag.