Byggahus.se
Har haft problem med att pappremsan bubblarsig när jag spacklar mellan två gipsskivor. Hur får man det att bli starkt och snyggt i efterhand?

Vet att vissa spacklar låter torka och sedan limmar fast remsan. Ger detta samma styrka som att fästa pappremsan i spacklet?

Vilket lim lämpar sig bäst? Har i trådar hittat tips på vävlim, tapetlim för våtrum eller Bård & överlappslim. Vissa fäster remsan i grundfärg!

Hur gör ni i innerhörn? Limmar ni pappremsa och spacklar eller fogar ni?

Tänkte vi kunde samla ihop lite kunskap i denna tråden!

Det finns en uppsjö av trådar om pappremsa kontra glasfiberremsor. Tänkte vi kunde skippa denna diskutionen här. d^_^b

Som sagt, det finns nog mer än ett sätt som funkar.

Jag grovspacklar stora hål om det finns, därefter limmar jag med våtrumstapetklister. Sist spackel när klistret torkat.

I innerhörn sätter jag remsa, spacklar, grundmålar, drar en sträng mjukfog, färdigmålar.

Mathias vilken funktion har mjukfogen efter pappersremsan?
Jag är ingen mästare på att spackla och med lite fog i hörnet döljer man ev ojämnheter i det man spacklat. Sedan kanske det också är mindre risk att färgen spricker om det inte är ett skarpt hörn.

Det går säkert att hoppa över fogen, vet inte riktigt hur målarna hör med detta.

Jag har haft samma problem och fått reda på att det är noga vilken sorts spackel man använder. Det går inte med vanligt bredspackel för det är för torrt så remsan släpper. Tipset jag fått är att det skall vara latexspackel av rätt sort för att sätta remsa i och att det är viktigt att man inte låter burken stå öppen om man inte spacklar fort så det minskar snabbt i burken. Remsan spacklas in i spacklet och med rätt sorts spackel så skall det inte bli det problem.

Alcro/Beckers har ju sina Skivspackel/Breplasta J som är till för skarvspackling. Vet inte vad de andra tillverkarnas varianter heter. Men de är lite "blötare" än vanlig lätthand och lättare att fästa remsan i. Pappremsa kan vara lite svårt om man inte är van men det finns också en cellulospappersremsa cp-50 som är lättare att få fast och inte lika stor risk för att den bubblar. Men kan vara svår att få tag på då inte alla handlare har den i sitt sortiment.

Lycka till!

Redigerat:
Beckers bredplasta är den som jag misslyckats med totalt. Då har jag ändå gjort om på vissa ställen och trots detta så släpper remsan från spacklet. Bredplastan är lättjobbad så den har jag använt flitigt men skulle bara använda den som ren bredspackling framöver.

Sheetrock har jag blivit rekommenderad. Har själv sett prov på remsa som spacklats in i det spacklet och den remsan gick sönder före spacklet och satt fast helt och hållet när man drog i den utan att spacklet gav vika så det verkade betydligt mer förtroendegivande än bredplastan. Sheetrock har fina pappersklädda metallhörn som är till för förstärkning och inspackling vid ytterhörn. Dessa sitter också betydligt bättre en de hålade metallhörnen som knackas fast eller skruvas fast i ytterhörnen innan spacklingen. Dessa kan jag varmt rekommendera. Caparols butiker saluför Sheetrocks produkter. Spacklet är aningen dyrare än bredplastan men blir nog billigare i längden med tanke på att den sitter bättre.

Jag är ingen mästare på att spackla och med lite fog i hörnet döljer man ev ojämnheter i det man spacklat. Sedan kanske det också är mindre risk att färgen spricker om det inte är ett skarpt hörn.

Det går säkert att hoppa över fogen, vet inte riktigt hur målarna hör med detta.
Okej då är jag med. Jag gillar också att köra med både hängslen och livrem särskilt om det blir snyggre

Beckers bredplasta är den som jag misslyckats med totalt
Jag har kört med Beckers "bredplasta finspakel F" Kanske borde åka och köpa en ny burk med J spackel och se om den känns bättre!
Som vanligt fick man fel rekomendationer på Bauhaus. Men jobbar man bara med färg och spackel så böver man ju inte veta sånt! :D

*muttrar* Jag skulle ha läst denna tråden innan jag satte remsorna, eller frågat grannen (som är målare).
I och för sig är jag van vid att de som säljer saker inte har pejl men de borde definitivt ha kunskap om vilket spackel som funkar och inte.
Scandspac som tillverkar det mesta spacklet är tydligen mycket väl medvetna om problemet enligt min granne.

100 lpm remsa i snedtak med synliga takbjälkar är inget kul att sätta om, får se om jag kan fästa remsorna som lossnat/lossnar med lim och spackla lätt. Kruxet är att jag ser inte vilka som släpper förrän jag målat *suck*

Denna tråden borde klistras,

/Kent

Alcros Skivspackel kan jag rekommendera starkt.. är lite mer gummiaktig i konsistensen och sjunker inte in så mycket som andra jag har testat (Flügger LH och Nordsjö Medium).
Jag "skrapar" i spacklet i skarven, lägger på remsan och trycker försiktigt med spackeln så den fastnar men inte trycker ut spacklet på sidorna. Låter det torka och sen spacklar man en liten rygg som sedan torkas och slipas ner. Lyckat varje gång :)