4 597 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Flammigt tak
Detta har hänt: Har slipat bort all lös/flagnande färg från taket. Har rengjort taket.
Har målat en gång med vit takfärg.
Målar nu en andra gång med vit takfärg, eftersom de delar av taket där jag slipat bort färgen blir mer gulaktig efter första omgången. Nu när jag målat en andra omgång ser hela taket vitt ut - till dess det torkar ordentligt. Då ser det nästan lika "gulflammigt ut som förut". Vi kan köpa att man ser att taket är ojämnt, men gulflammigt vill vi inte ha det ...
Så, vad göra? Måste jag trots allt spackla hela takh...etet i denna bastuvärme (fuktigt och varmt alltså - ett fall av "gör om gör rätt") eller kommer det att lösas med ytterligare ett lager vit färg?
Vad tros?
Har målat en gång med vit takfärg.
Målar nu en andra gång med vit takfärg, eftersom de delar av taket där jag slipat bort färgen blir mer gulaktig efter första omgången. Nu när jag målat en andra omgång ser hela taket vitt ut - till dess det torkar ordentligt. Då ser det nästan lika "gulflammigt ut som förut". Vi kan köpa att man ser att taket är ojämnt, men gulflammigt vill vi inte ha det ...
Så, vad göra? Måste jag trots allt spackla hela takh...etet i denna bastuvärme (fuktigt och varmt alltså - ett fall av "gör om gör rätt") eller kommer det att lösas med ytterligare ett lager vit färg?
Vad tros?
Det är Coloramas standard takfärg. Ideo takfärg.
Spärrfärg?? Vad är det?
Spärrfärg?? Vad är det?
Spärrfärg är något man behöver när man målar tex obehandlad furupanel eller nikotinfärgade väggar och tak. Stänger inne både lukt och gulfärgning. Kostar mer, men sparar många färglager.
Vi har målat några av våra 20 år gamla furupaneltak. I första rummet använde vi inte spärrfärg eftersom färghanldaren bestämt hävdade att med så gammal panel och modern färg behövs inte det. Målade fem lager. I sovrummet grundade vi med spärrfärg, som var nästan 5 ggr dyrare. Klarade oss med ett lager av den och ett lager av slutfärgen. Sparade alltså tre färglager, många timmars arbete det....
Vi har målat några av våra 20 år gamla furupaneltak. I första rummet använde vi inte spärrfärg eftersom färghanldaren bestämt hävdade att med så gammal panel och modern färg behövs inte det. Målade fem lager. I sovrummet grundade vi med spärrfärg, som var nästan 5 ggr dyrare. Klarade oss med ett lager av den och ett lager av slutfärgen. Sparade alltså tre färglager, många timmars arbete det....
Craps ... ok, får kanske gå förbi färghandlarn imorron i alla fall... Går det att lägga på det när man redan har målat två gånger?
När du redan har målat två gånger är det inte så mycket mening, tror jag. Du måste ändå måla ett lager till efter spärrfärgen eftersom den sannorlikt har fel glans, så du åker på två målningar till med spärrfärg, varav ett lager är mycket dyrare än den vanliga färgen.
Kom ihåg det till nästa tak istället, och låt det torka nån dag till innan du lägger på tredje lagret färg.
Kom ihåg det till nästa tak istället, och låt det torka nån dag till innan du lägger på tredje lagret färg.
/me stirrar stint på taket i hallen på övervåningen ....
1½ - 3 dm breda plank, lagda omlott, målat tidigare. Tidigare ägare hade inte underhållit så det var ohygglans flagade och jag slipade bort allt löst och rengjorde.
Klicka här för att svara