Jag håller på att bredspackla kökstaket för att bli av med den gamla superknottriga ytan (färg med grovt strukturpulver i). Jag rollar på Alcro Lätt Kombi som jag sen stryker ut med en bredspackel. Första halvan av taket blev bra och väldigt jämnt och fint efter slipning, men andra halvan har väldigt många små luftbubblor. Före slipning ser de ut som små, små bulor (mycket mindre än ett knappnålshuvud) och när man slipar på dem så spricker de och lämnar små gropar.

Vad gör jag för fel? :(

Började spackla över eländet med ett till lager idag men så fort jag stryker ut spacklet så är där nya luftbubblor. Dom är väldigt små till en början och växer sen (så snart man flyttar uppmärksamheten till nästa yta) sig större och större.
 
Om nån är intresserad så ringde jag till den "tekniska supporten" på Scanspack och killen där sa att mina luftbubblor med 100% sannolikhet berodde på att jag spacklade på en målad yta. Vattnet i spacklet kunde då inte tränga igenom färglagret och in i underlaget (eller nåt sånt, han rabblade en massa teknisk mumbo-jumbo). Han sa att det skulle bli bättre om jag väntade längre tid mellan rollning och utstrykning.

Jag testade iofs precis det på spackellager nummer två utan att det blev speciellt mycket bättre. Och om det beror på underlaget så är det ju konstigt att det blev bra på första halvan av taket och väldigt bubbligt på andra halvan. Nåväl, jag får väl testa att vänta ännu längre innan jag stryker ut spacklet...
 
  • Gilla
Wenyen
  • Laddar…
Det låter som om du har lagt på lite för tjockt med spackel. Testa att lägga på tunnare skikt och hellre en gång extra.

Jag har själv haft liknande problem en gång, då lade jag på mindre spackel och vips så var problemet ur världen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.