Hej
Här borde det finnas många som kan hjälpa mig!
Jag behöver en "mellan tummen och pekfingret" uppskattning på arbetstidsåtgång för att spackla tak och väggar + att måla taket på en tvåvåningskåk på totalt 184 m2 om man låter ett proffs göra det.
Vad tippar ni?

Det låter som om det kan dra ut på tiden. Jag skulle gissa på upp emot två veckor om det endast är en gubbe som gör det.

Nja,förutsatt att det är ett nybygge med normal takhöjd skulle nog hävda att ca 100-120 timmar är mer rimligt.

Är det gips du talar om och vad är det för takhöjd?

Hej
Bra frågor....
Det är ett nybygge, det är gips på väggarna och takhöjd är 2.40.
OHE- vad uppskattar du?

Under följande förutsättningar uppskattar jag tidsåtgången till runt 40 timmar på plats:
- att allt som förväntas vara gjort av snickaren också är utfört (ytterhörn är monterade, kortkanter är fasade, inga skruvar som tittar ut, inga avslut med försänkningar i innerhörn och i takvinkel, etc etc, d v s inget "det snickaren felar får målaren hela")
- arbetsplatsen är tömd på material, hantverkare och bråte
- inte alltför mycket elakt ljusinsläpp
- standard planlösning
- ingen väv i taket, m a o bara spackling och målning
- någorlunda duktig målare samt bra redskap och maskiner

I veckas jobb för att remsa och spackla 2ggr,slipning samt målning 2ggr på 184kvm?!
Tror jag knappt ens Hindu Shiva hade fixat;-)
Sen skall självklart slipandet och den ev.komplementspacklingen utföras i släpljus så det blir perfekt för alla tänkbara ljusinsläpp.
Bra poäng dock gällande snickarnas felande som inte alltid beaktas.

tobbe72 skrev:
I veckas jobb för att remsa och spackla 2ggr,slipning samt målning 2ggr på 184kvm?!
Tror jag knappt ens Hindu Shiva hade fixat;-)
Sen skall självklart slipandet och den ev.komplementspacklingen utföras i släpljus så det blir perfekt för alla tänkbara ljusinsläpp.
Bra poäng dock gällande snickarnas felande som inte alltid beaktas.
Ja, det tycker jag är rätt vettig tidsåtgång, men sen vet man ju aldrig hur det ser ut. Dock slipas det i princip bara en gång och det var ju bara taket som skulle målas. Spackelboxar snabbar på arbetet ordentligt och ger fint resultat.

ha ha, så jäkla coolt! måste tipsa min målarkludd om detta!

Fast nog hade det gått ännu bättre om dom rensat upp på golvet? Det känns som det gör ont att snubbla på dom reglarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.