Var förbi Fredells i dag och frågade om vilka färger man skulle ha för att måla ett "rentvättat före detta limfärgstak" och blev rekomenderad Nordsjö Spärrvit (tror det var den vanliga och inte den vattenbaserade). Två lager av denna färg skulle nämligen ge ett färdigmålat tak, dvs ingen ytterligare färg behövdes. Efter att ha tittat på Nordsjö färgs hemsida blev jag dock aningens konfunderad.. de har nämligen en produkt "Binder" för att måla just rentvättade limfärgstak med? http://www.nordsjo.se/proffs/prodinfo.asp?Id=131

Så vilken är den bästa färgen att måla med?

länk även till färgen Spärrvit: http://www.nordsjo.se/proffs/prodinfo.asp?Id=227

Jag rekommenderar ett lager spärrvit utspädd med ca 10-15% lacknafta och därefter avsluta med en vanlig plastfärg för tak (oljefärgen gulnar). Ev. spackling och väv efter spärrviten.

Jag gjorde exakt som OHE skrev och fick bra resultat. Jag har hört mig för om bindern och de rekommenderade inte den. Den kunde användas om man absolut inte kan tänka sig oljefärg. Spärrvit luktar MYCKET så jag använde gasmask ´med filter, då var det inga problem.

Lysande! Jag köpte tio liter spärrvit och två flaskor lacknafta i dag så nu hoppas jag bara att vårt resultat blir lika lyckat som era blev.

Har planer på att bredspackla hela taket efter första lagret men blev avrådd av en bekant som har jobbat som målare eftersom det skulle bli så mycket arbete. Nu gillar jag att spackla OCH slipa så jag tror det blir spackla hela taket iaf.. Kan det ta mer än en arbetsdag?

Hej De Stijl, har du bredspacklat mycket förut? Om du är bra på det kanske du kan få till det. Jag är halvhyffsad men måste oftast spackla två gånger för att få det jämnt. Det tar en dag per VÄGG. Skall du dra det i tak kanske du skall ha starka armar, tålig rygg och en nacke av stål. Bra stegar och massor av tålamod. Jag fick lite gropar mm efter skrapningen som jag tyckte var fula. Jag fläck-spacklade dem med vitt akrylspackel av skickerityp för att vara säker på att det inte skulle lysa igenom slutstrykningen, och jag ville bara slutstryka en gång.

Glömde en sak: med en grov roller och en bra, riktigt matt färg så syntes ojämnheter mindre än vad jag trodde. Men det kanske berodde på tur och ljusinsläpp.

Till camelspin: Jag har tränat boxning i lätt tungvikt (hade dock enorma problem att hålla mig under 81kg eftersom jag är 190cm lång) så armar, axlar och nacke är inget större problem dock har jag inte bredspacklat något tak tidigare utan bara ett antal väggar (ej i yrket). Har två kraftiga bord att stå på så arbetsställningen är "helt ok" under förutsättningarna..

Tack för tipsen! De uppskattas!

Fan va schysst. Kommer du hem till mig när du är klar och river av sovrummet? Jag kör flugvikt (66 kg) i pingis så jag har ingen chans att klara det själv. Nä seriöst, lycka till, hoppas det blir roligt. Om du har lust att avlägga rapport om hur det gick och hur du gjorde är det nice så kanske jag också vågar sen.

Kan tipsa om Milltex 2 reflex-fri från alcro. Jag avvek kategoriskt från konstens alla regler när jag målade om mitt nedskrapade limfärgstak; trots det, klockrent resultat. Ge den bara några timmar att "sätta" sig.

Kul att det funkade utan alkyd, för det stinker verkligen och är ganska dyrt. Jag fick rådet att det var möjligt att skippa alkyden om man var noggrann men vågade inte. Tidigare inlägg här på forumet vittnar om sprickor efter en tid när huset sätter sig, alt luftfuktighet och temperatur ändras med årstiderna. Mitt tak var latex målat direkt på limfärg och det hade hållit i 20 år. Tills jag flyttade in. Taket kanske inte gillade att jag vädrade när det var kallt vad vet jag. Eller så sprängde dom en bit bort när dom byggde ett nytt hus. Det var intressant att känna hur mycket färgflagorna vägde. Jag la dom i en säck när jag bilade ned den gamla färgen, som bara ytterst löst angjorde mot underliggande lager. jag orkade inte lyfta säcken, målar man flera lager på ett tak har man säkert hundra kilo över huvudet.....

Nu har vi kommit en bit med taket. Efter att ha tvättat tills dropparna som kom från taket var "just rent vatten" sö nöjde vi oss, lät det torka i tre dagar, rollade första lagret med Nordsjö Spärrvit utspädd med 20% lacknafta. Tips! Använd "borrmaskinsdriven färgomrörare" typ: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=144679283

Till alla er som varit tveksamma över att bredspackla taket. Var inte det! Det tog några timmar och slipandet nästföljande dag tog bara lite längre tid (och var lite tyngre). Jag slipade först med slipsvampar typ 3Ms sedan "fast slipplatta" och näst sist planslipmaskin. De få ställena som var kvar fick sig en sista omgång av 3M svampen igen.

I dag har jag målat det tredje lagret (två lager efter spackling) av Spärrvit så just nu håller det på att torka. Hoppas att det ska bli bra. En "nu är det färdigt" bild kommer senare.

• Takrenovering1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takrenovering2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat och cred för att du inte fegade för att bredspackla taket! Men...om jag förstått dig rätt så ska du låta spärrviten utgöra finsish. Det är enligt min mening dumt eftersom färgen kommer gulna med tiden. Speciellt om du tänkte måla väggarna vita (typ 500-N) kommer taket snart upplevas gult.

OHE skrev:
Bra jobbat och cred för att du inte fegade för att bredspackla taket!
Tack!

Väggarna kommer att vara gröna, svarta eller ljusgrå beronede på vilket rum man befinner sig i, men oljefärgen "åldras" väl på ett värdigt sätt så det kommer väl att ta 5-10 år innan det börjar gulna?

De Stijl skrev:
Tack!

Väggarna kommer att vara gröna, svarta eller ljusgrå beronede på vilket rum man befinner sig i, men oljefärgen "åldras" väl på ett värdigt sätt så det kommer väl att ta 5-10 år innan det börjar gulna?
Jag har jobbat rätt mycket med oljelacker och jag blir inte riktigt klok på det där med hur mycket det gulnar. Ser inte heller någon logik mellan tillverkare, typ av olja osv, det verkar t o m vara så att det varierar från burk till burk (eller om det nu kan vara skillnad i miljö, material etc). Jag har också en märklig känsla av att dagens oljor generellt och inledningsvis gulnar snabbare, för att därefter inte gulna så mycket med tiden. Kanske skulle säga att det tar tre månader innan man ser gulnaden och att den därefter kraftigt gulnar i ca två år för att sedan inte gulna i samma utsträckning.

Som sagt bara några "utvecklingslinjer" och min känsla och inte något konkret vad gäller spärrviten du använt (tror inte heller det är någon större mening att fråga färghandlaren eller nordsjö i vilken utsträckning färgen gulnar, i så fall bättre prata med någon som faktiskt använt den). Men jag måste säga att det inte är någon mening att behålla oljan du har i taket om vi pratar etstetik. Penseldrag, utfyllnad osv som talar för oljan när man målar snickerier eller dess patenterade funktion på limfärgstak, gör sig inte gällande vad gäller finishen i ett tak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.