Jag skall spackla vanliga skarvar mellan gipsskivor (väggarna skall sedan tapetseras). Funkar Sadolin Väggspackel Medium bra för detta ändamål?
http://www.nordsjo-sadolin.se/#/productadvisor1/productcategory1/productdetail1/

Jag fastnade för detta eftersom jag tänkt lägga i pappersremsa: "Genom sin speciella formulering är Väggspackel Medium även lämpligt för iläggning av skarvremsa enligt de krav som ställs i HusAMA 98 och RA 98."

Samtidigt blir jag osäker på typen: Sampolymerlatex. Hur skiljer sig det från sandspackel och gipsspackel?

The Tor skrev:
Jag skall spackla vanliga skarvar mellan gipsskivor (väggarna skall sedan tapetseras). Funkar Sadolin Väggspackel Medium bra för detta ändamål?
[länk]

Jag fastnade för detta eftersom jag tänkt lägga i pappersremsa: "Genom sin speciella formulering är Väggspackel Medium även lämpligt för iläggning av skarvremsa enligt de krav som ställs i HusAMA 98 och RA 98."

Samtidigt blir jag osäker på typen: Sampolymerlatex. Hur skiljer sig det från sandspackel och gipsspackel?
De flesta typer av mediumspackel idag är av typen sampolymerlatex. Alltså ingen sand i längre. Gipsspackel är ett pulver som man blandar med vatten. Det är väldigt snabbtorkande så man bör inte blanda mer än vad man kan göra av med inom ca 20 minuter.

Här kan du läsa om ett annat spackel. http://beckers.resolutmrm.com/3B2_R...kers/media/G2Instance/PDF/G2In_09_0295_16.pdf

Redigerat:
Så Väggspackel Medium med Sampolymerlatex funkar som underlag för tapeter?
Skulle det funka även för att måla direkt på? Eller skall man avsluta med ett lager finspackel (vilken typ i så fall)?

The Tor skrev:
Så Väggspackel Medium med Sampolymerlatex funkar som underlag för tapeter?
Skulle det funka även för att måla direkt på? Eller skall man avsluta med ett lager finspackel (vilken typ i så fall)?
Det fungerar både som underlag till tapet och att måla direkt på. Dock bör du ju grundmåla spacklet innan du tapetserar eller färdigmålar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.