10 953 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Tips på att få bort falu rödfärg från grund?
Vi har ett gammalt hus där stenfoten genom åren (ca 100 år) sakta har färgats rosa av rödfärg. Lägg till detta att när huset nyligen sprutmålades så var inte grunden maskerad som den skulle vilket har gjort att det nu är relativt mycket röd färg på stenfoten. Har ni några dundertips på hur man kan få bort denna?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Linolja är en mindre del i slamfärg, ibland finns det ingen alls inblandad. Om man gnider med linolja blir ju stenfoten oljad och m el m blank, inte så snyggt. Och såpan löser linoljefärg om den får tid på sig, så prova du såpa först.
Jag mailade Falu Rödfärg och tydligen stod svaret på deras hemsida. Man skulle använda en svag syra, tex WC-rengöring. Jag får prova det och om inte det duger så får jag testa såpa som faktiskt borde vara basiskt.
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
hyr den starkaste högtryckstvätten med kallvatten dom har på uthyrningsfirman.själv hyrde jag en nilfisk-alto 380 volts maskin och den tog väck färgen på en mur i ett nafs.Se till så den levereras med turbomunstycke.Det kostade mig 160 kr för ett dygn vilket jag gladeligen betalade när jag såg vad den åstadkom.
Varmvattentvättarna måste du hyra släp för att få med dig.
Det tyckte jag verkade jobbigt så jag chansade på deras starkaste kallvattentvätt och den var kanon bra.Du får bara tänka på att den kräver 380 volt.
Varmvattentvättarna måste du hyra släp för att få med dig.
Det tyckte jag verkade jobbigt så jag chansade på deras starkaste kallvattentvätt och den var kanon bra.Du får bara tänka på att den kräver 380 volt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden