Hej!

Här kommer en fråga som varit uppe många gånger, men jag blir inte riktigt klok ändå. Vi ska måla om i vår Gillestuga. På väggarna har det suttit träpanelskivor som vi rivit bort. Under dessa satt det en papperstapet som sitter bra och inte har några synliga fuktfläckar. Det finns dock sannolikt fukt i väggen då huset inte är omdränerat. Vi har gjort underarbete, kanske utan att riktigt tänka till. Väggarna är nu bredspacklade med Alcros Lätt Hand väggspackel ovanpå den gamla papperstapeten.

Nu till min fråga. Är det överhuvudtaget någon idé att måla med en diffusionsöppen färg, typ silikat eller är väggarna ändå för täta eftersom papperstapeten och spacklet sitter på?

Tacksam för svar!

MVH

/Ollvi

Visst kan ni måla silikat, men om ni uppnår önskad effekt vet jag inte...
Om det kommer in fukt utifrån så kommer papperstapeten att lossna...
Jag hade satsat på sk källarplast, billigt och bra, blir det i framtiden problem med fukten så får ni ju iaf börja om från början.

/Fredrik

Ingen som helst idé att satsa på en diffusionsöppen färg i detta läget, då skulle ni ha tagit ner all tapet och sedan målat. Men nu tycker jag att ni ska måla med vanlig enkel väggfärg. Källarplast som Freddy_kruger säger går också mycket bra att använda, dock är den inte avtvättbar som tex en halvmatt väggfärg är. Färgtyp avgör ni ju helt beroende på vad utrymmet ska användas till...

Tack för svaren! Det var som jag misstänkte. Har nu målat med vanlig väggfärg och håller tummarna för att vi inte ska drabbas av obehagliga överaskningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.