S
Nu får jag säkert skäll för att jag skriver i fel forumsdel, hittade ingen bättre...

Ok, jag tänkte blåsa ut hela lägenheten rubb och stubb, vart enda list, vart enda dörrkarm, alla golv och sen dra av så mycket tapet som är möjligt. Så arbetsytan för målaren kommer vara optimal... Det finns inga möbler...

Jag vill få bredspacklat på de flesta väggar.
Jag vill få alla tak målade.
Jag vill åtminstone få väggarna grundade.

Lägenheten är på 71kvm och har normalt med fönster och dörrhål.
Obs, badrummet ska ej målas... det är på 3kvm.

Vad bör vara ett rimligt pris för ett sådant jobb?
Vad blir det med ROT?

Vad kostar det om Svartepetter gör det? :D

Redigerat:
Om du ska riva tapeterna själv måste du vara mycket nogrann (för att undvika att målaren får göra om det)
Limma lr ångtvätta ner dom, Det är galet svårt att räkna priser på objekt man inte sett, målaren bör troligtvis grunda före han börjar bredspackla också, för att binda tapetrester och ev. lös puts. väldigt grovt räknat skulle jag uppskatta det till ett 40h jobb, så 350kr x 40h- 50% rot + material

S
Färgen och spacklet... det fixar målaren själv? Han har troligen bättre inköpspris och vet vad som fungerar för honom, eller? Vad blir billigast för mig tro?

Låt målaren handla eller säga vad du skall köpa, så han får det som funkar, det blir defintivt det bästa resultatet och något du blir nöjd med.
40 timmar kan nog stämma, säkert mer om det är en äldre lägenhet där all puts rasar ner eller ännu värre om det är limfärg i taket.

/Kent

S
Alla taken ser riktigt bra ut, inga sprickor och ingen har rökt i lägenheten. De behöver bara lite ny färg för att det ska bli bra.

Puts som rasat ner är jag skyldig till då jag gjort det med vilje på ställen där det funnits sprickor och på vissa ställen har det skett på pga att det rasa när jag tog bort dörrkarmar och golvlister med mera. Detta tänkte jag själv återställa med något likande HusFix, dock ej denna svindyra produkt...

Så det kommer inte vara några större problem för målaren. Han ska i stort sett bara bredspackla och måla.

DanielF skrev:
Färgen och spacklet... det fixar målaren själv? Han har troligen bättre inköpspris och vet vad som fungerar för honom, eller? Vad blir billigast för mig tro?
Jag tror problemet för Dig, blir att hitta någon målare, som ställer upp på dina idèer. med att blanda ihop ROT med svartepetter och billigt spackel.
Om 15 kg spackel kostar 186:-, så har kanske målaren 46:- rabatt på denna =140:-. Om det då går åt 10 sådana hinkar = 1860:-, och målaren betalar 1.400:-Kr.,, Den dumme tror då att målaren tjänar 460 kronor, enbart på spacklet, men vem skall köra och hämta det, vem skall kånka omkring med burkarna o s v. Som du förstår fungerar det inte så, mer än på Forumet, när alla fått sagt sitt.
Vad är det för lägenhet? årgång, putsade väggar? höjd i tak? Att ge sig på och riva av golvlister, dörrfoder/karmar, innebär att man får mura/putsa till detta innan det går att spackla, o s v Tvivlar på att du riktigt försår vad det handlar om för jobb, och som MangePainter säger, så är det inte enkelt att få fram ett färdigt underlag för spackling.
Glöm hela idèen, och bo som det är, annars får vi senare in ditt nya problem, hur kan en målare ta 46.000kronor för att spackla 2 väggar och måla lite på taket.....................

Problemet är att det är omöjligt att här säga hur mycket jobb det är då man inte sett det.
Sen så bedömer man saker olika, målaren vill lämna ett perfekt resultat eftersom denne skall kunna gå i god för jobbet och tar då hänsyn till kanske ett extra lager spackel och där försvann en del tid direkt.

Bredspackla en vägg är oftast inte bara att bredspackla en gång och sen måla, minst två vändor skulle jag säga och är väggarna lite ojämna så drar tiden och spackel snabbt iväg.

Är det helt öppet med inga foder etc så klart det snabbar upp lite men inte så mycket som icke fackmän tror, de som är duktiga är grymt snabba men inte ens de kan spackla hur tjocka skikt som helst.

Men varför inte låta målaren göra färdiga ytor? Det tycker jag hade det vettigaste...

/Kent

• Gilla
Pumabjörnen
  • Laddar…
Sen kanske bredspackla inte är det bästa alternativet - Det finns ju produkter på marknaden idag som enklare och billigare löser problemet. Hyvla tapetskarvar och spackla lätt, limma sedan på Microlit eller likvärdig produkt.

Snabbt, billigt och bra resultat.
Håller med föregående talare om lister - Det ÄR jobbigt att återställa listverk på väggar av betong. Men har man rätt grejjer så funkar det relativt lätt. tex. betongdyckert och PL400/600.

Det är intressant för kostnadsuppsakttningen hur många rum, hur högt i tak.

Jag tog in målare för att spackla, tapetsera och måla tak. Det var 3 rum på totalt ca 55 kvm. Jag köpte tapet själv (fick tag i målaren via butiken). ca 25 löpmeter "ny" vägg med gips, 25 löpmeter vägg med gammal gips, och tapet, ca 6 av dessa var med gammal glasfiberstrukturväv som bredspacklades. Det var ett tak på ca 16kvm med ny gips, ett på ca 15 kvm med gammalt vävspänt tak.

Jag fixade lister och snickerier själv.

Det kostade mig 19 000 efter ROT, vilket var 4000 över den ursprungliga uppskattningen.

saturnus>Här försöker jag vara diplomatisk *S* men jo, jag håller med dig *S*

/Kent

Enklast är väl att kolla med olika målare och se vad de säger om dina ideer.. En målare kanske har spackel och färg i firmalokalen och slipper inköpstiden och kanske även är riktigt billig på att ta bort tapeterna för ett bra underlag.. Vem vet?

snickarboden skrev:
saturnus>Här försöker jag vara diplomatisk *S* men jo, jag håller med dig *S*

/Kent
haha, jo tack, jag är inte aggressiv, försöker bara förtränga hur hemskt det kan bli, med dessa jobb, där man sällan gör något klipp. Att då låta lägenhetsinnehavaren avgöra att taken är mycket fina, och egentligen bara behöver dammas av, när de egentligen får tvättas ned och spacklas, inann man kan måla dem. Å andra sidan kan en ung snabb målare bredspackla en vägg på 30 minuter, om underlaget är bra. Även de gamla fönstrepartierna, dubbelkopplade kan ta tid att fixa till. o s v.

S
saturnus skrev:
Jag tror problemet för Dig, blir att hitta någon målare, som ställer upp på dina idèer. med att blanda ihop ROT med svartepetter och billigt spackel.
Om 15 kg spackel kostar 186:-, så har kanske målaren 46:- rabatt på denna =140:-. Om det då går åt 10 sådana hinkar = 1860:-, och målaren betalar 1.400:-Kr.,, Den dumme tror då att målaren tjänar 460 kronor, enbart på spacklet, men vem skall köra och hämta det, vem skall kånka omkring med burkarna o s v. Som du förstår fungerar det inte så, mer än på Forumet, när alla fått sagt sitt.
Vad är det för lägenhet? årgång, putsade väggar? höjd i tak? Att ge sig på och riva av golvlister, dörrfoder/karmar, innebär att man får mura/putsa till detta innan det går att spackla, o s v Tvivlar på att du riktigt försår vad det handlar om för jobb, och som MangePainter säger, så är det inte enkelt att få fram ett färdigt underlag för spackling.
Glöm hela idèen, och bo som det är, annars får vi senare in ditt nya problem, hur kan en målare ta 46.000kronor för att spackla 2 väggar och måla lite på taket.....................
Öh, jag vet inte vad du är för inkompetent målare men skulle jag själv gjort det med det utgångsläge som jag kommer lämna väggarna åt målaren så skulle jag fixat det utan problem. Jag har själv bredspacklat alla mina lägenheter och min förra hus... men denna gång kände jag bara att jag inte har tid eller ork att gå på det igen. Därav tänkte jag ta in någon som gör det åt mig. Men finns det bara klåpare och inkompetenta målare så får jag väl göra det själv.

Som jag sa tidigare, jag har dragit ner vart enda list och dörrkarm. Innan målaren ens kommer dit så kommer alla skador vara åtgärdade av mig. Jag behöver inte betala en målare för att laga väggarna.

Jag blandar inte ihop Svartepetter med ROT, det var en enkel fråga om prisskillnad.

Ja, målaren tjänar bara 400kr på spacklet, men jag gissar på att han inte är så korkad att han inte passar på och köpa golv och takfärgen samtidigt. Med tanke på färgpriset och att målaren har procent rabatt så gissar jag på att förtjänsten kommer stiga långt över 1500kr.

Bara en trångsyn person skulle förutsätta att man är inkompetent bara för man hyr in en målare. Jag gissar på att jag är betydligt mer kompetent än dig... jag är utbildad möbelsnickare, har renoverat badrum från grunden, satt kök, byggt egendesignad friggebod, lagt tak, lagt sten, byggt damm, byggt uterum, byggt staket, renoverat tågvagnar, lagt klinker, ljudisolerat rum, byggt hembio, byggt ut mitt förra hus, gjort väggmålningar, dragit el, fixat med VVS, lagt golvvärme med mera... och jag jobbar inte längre som hantverkare eftersom jag avskyr att göra saker till människor jag inte känner. Men svårt är det knappast... men det beror väl på hur händig man är och hur intelligent man är. Du verkar tro att du är partikelforskare bara för du kan spackla en vägg bättre än tant Agda.

S
snickarboden skrev:
Problemet är att det är omöjligt att här säga hur mycket jobb det är då man inte sett det.
Sen så bedömer man saker olika, målaren vill lämna ett perfekt resultat eftersom denne skall kunna gå i god för jobbet och tar då hänsyn till kanske ett extra lager spackel och där försvann en del tid direkt.

Bredspackla en vägg är oftast inte bara att bredspackla en gång och sen måla, minst två vändor skulle jag säga och är väggarna lite ojämna så drar tiden och spackel snabbt iväg.

Är det helt öppet med inga foder etc så klart det snabbar upp lite men inte så mycket som icke fackmän tror, de som är duktiga är grymt snabba men inte ens de kan spackla hur tjocka skikt som helst.

Men varför inte låta målaren göra färdiga ytor? Det tycker jag hade det vettigaste...

/Kent
Jo, jag är medveten om att det ofta krävs minst 2 lager spackel även på okej väggar. Jag ville bara påpeka att det inte är som att jobba hemma hos random svensson med två ton möbler i rummet som man måste jobba runt. Dessutom behöver de ju inte spara mot golvlister och dörrfoder.

Färdiga ytor? Menar du bara spackla eller?
Jag avskyr måla tak... vem gör inte de. :D
Eller menar du varför de bara ska grunda väggarna? Jag tänkte eventuellt borsta vissa väggar med lasyr och då gör jag det hellre själv så jag får det som jag vill ha det. Sen kanske andra rum bara ska vara enfärgade, men som sagt jag ville bara ha pris på det viktigaste.

S
slacker skrev:
Sen kanske bredspackla inte är det bästa alternativet - Det finns ju produkter på marknaden idag som enklare och billigare löser problemet. Hyvla tapetskarvar och spackla lätt, limma sedan på Microlit eller likvärdig produkt.

Snabbt, billigt och bra resultat.
Håller med föregående talare om lister - Det ÄR jobbigt att återställa listverk på väggar av betong. Men har man rätt grejjer så funkar det relativt lätt. tex. betongdyckert och PL400/600.
Det är ett mindre problem för mig, sådant fixar jag lätt. Har gjort det förr, kommer göra det igen. Jag avskyr fula dörrfoder och golvlister...

Angående återställningstapeter och liknande så upplever jag att väggarna känns billiga. Jag älskar att lägga handen på en vägg och känna kylan från putsen/spacklet. Så fort det sitter någon form av tapet så försvinner känslan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.