7 195 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Återställa vitlaserat trä?
Det här kanske låter som en dum fråga, men mina sökningar på nätet ger inga bra svar så jag har återvänt till det här forumet där jag brukar få många bra svar.
Som i alla förhållanden råder meningsskiljaktigheter i vad som ser bäst ut. Den andre parten vill vitlasera taket på en hel övervåning vilket används som vardagsrum. Eftersom det är snedtak och knappt några väggar alls får jag själv känslan av att en vitlasering av taket skulle ge en extremt kall känsla, och inte den värmen jag vill ha i vardagsrummet. Planerna på att sätta svarta (eller liknande) tapeter känner inte jag att det kommer kunna ge samma varma känsla som ett trä som varit obehandlat sen 1980.
Min fråga är helt enkelt, går det att på något sätt återställa taket om det varit vitlaserat och man ångrar sig, eller är det bara att bryta ner det och bygga nytt (och låta 30 år till gå för att få samma färg som idag)
Som i alla förhållanden råder meningsskiljaktigheter i vad som ser bäst ut. Den andre parten vill vitlasera taket på en hel övervåning vilket används som vardagsrum. Eftersom det är snedtak och knappt några väggar alls får jag själv känslan av att en vitlasering av taket skulle ge en extremt kall känsla, och inte den värmen jag vill ha i vardagsrummet. Planerna på att sätta svarta (eller liknande) tapeter känner inte jag att det kommer kunna ge samma varma känsla som ett trä som varit obehandlat sen 1980.
Min fråga är helt enkelt, går det att på något sätt återställa taket om det varit vitlaserat och man ångrar sig, eller är det bara att bryta ner det och bygga nytt (och låta 30 år till gå för att få samma färg som idag)
är ni säkra på att det är obehandlat? att det inte är lack på det då kan ni glömma lasyren isåfall... så då vinner du! 
Ja nog ger det en varm känsla med obehandlat trä alltid, precis som i en bastu!
Jag målade vitt efter 20 år i ett sovrum som såg ut som en bastu, jippie vilket lyft! Inte känns det kallt inte, bara luftigt, ljust och fint. Förlåt, helt orelevant eftersom du ville veta om återställning vilket jag inte har något bra svar på.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Här kommer alla trätak att undan för undan bli vitmålade och det är ett lyft.
Som mångstekta skriver, är det en gång lackat så är det kört med lasering.
Protte
Som mångstekta skriver, är det en gång lackat så är det kört med lasering.
Protte
Det finns både kemikalier och slippapper som kan användas till att ta bort färg från trä, men vilket jobb. Om du målar vilket jag personligen rekommenderar starkt bör du nog räkna med att gjort är gjort.
Erik
Erik
Att få bort den oranga färgen och det alldeles för varma ljuset från obehandlad furu är ett underbart lyft för alla furupaneler. Svarta tapeter ger ingen varm känsla, men vi har använt mörkt röd och mörkt grön, ungefär som "New England-färgerna, fast med en matchande grön istället för blå och inga stjärnor.
En varm grå färg är också snyggt mot de vita panelerna, det har vi i sovrummet.
En varm grå färg är också snyggt mot de vita panelerna, det har vi i sovrummet.
Klicka här för att svara