Hej jag skulle vilja ha lite råd av någon som känner till färgerna Herdins Tak- och Pannelvitt, Jotun kvist –och spärrgrundning eller B-I-N kvist – Isoleringsgrund. Jag ska måla ny herrgårds – panel i tak ca 50 kvadratmeter och sedan gammal herrgårds – panel ca 50 kvadratmeter. Som jag förstår så ska man kunna måla direkt på rent trä utan att först applicera shellack kvistarna. Kommer det att räcka att använda någon av dessa produkter eller måste jag sedan stryka med någon annan färg, för att det ska täcka eller bli slitsamt, rummet är ett allrum .

Har ingen erfarenhet av just dessa färger, men du förlorar absolut inget på att kvistlacka, gärna 2ggr å låt det torka ordentligt emellan, eftersom det är ett nytt paneltak så kommer kvistarna slå igenom förr eller senare hur du än bär dej åt, men kvistlackningen förlänger den tiden, en utav de mest hållbaraste metoderna är 2x våtrumsgrund (typ alcro/ nordsjö's)-grundning-2x färdigstrykning.
Men det blir så förbaskat med strykningar så har gett upp den varianten, kör nu istället, kvistlack-2x panelgrund (alcro's)- färdigstrykning

Du har säkert rätt, men jag försöker komma undan att behöva kvistlacka flera gånger och sedan måla med en annan färg. Har ringt till de företag som säljer dessa produkter och de menar att detta ska räcka. Därför var jag intresserad om det var några som har använt färgerna Herdins Tak- och Pannelvitt, Jotun kvist –och spärrgrundning eller B-I-N kvist – Isoleringsgrund. Som jag förstår så är dessa produkter rätt så nya på marknaden och det är bättre att hör av en som inte säljer produkterna, utan en som verkligen har använt dessa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.