I
Jag skulle av praktiska skäl behöva tapetsera väggarna i ett rum innan målarna jag ska anlita har möjlighet att spackla och måla taket. Vet att det senare egentligen ska göras först.
Men är det rimligt att förvänta sig att ett proffs kan göra arbetet utan att sabba tapeterna?

Absolut!

Det minsta man bör kunna förvänta sig är ju att de maskerar och täcker ytor som inte skall målas.

För säkerhets skull kan du väl kanske påpeka att du är rädd om tapeterna, innan de sätter igång... (även om det egentligen inte borde behövas).

I
Tyckte också det borde funka men jag vet ju inte vilka metoder de använder för att skydda..
Det blir inte problem att hantera "skarven" mellan vägg och tak då? så att de kanske inte kommer åt ordentligt med spackel och färg just där?

Jag tycker att det bästa du kan göra är att ta en dialog med målarna och komma överens om hur ni skall göra. Har de t.ex. inte räknat med att sätta upp plastfolie på alla väggar kanske de blir lite irriterade om de måste göra detta först? De har ju tider som skall passas och detta gör ju att de kanske blir några timmar försenade (beroende på hur mycket det är som skall plastas?)

En dialog med dem skadar alltså inte.

Skarven mellan vägg och tak kan lösas på många sätt. Ofta sätter man ju taklister. Vill man inte ha sådana, d.v.s. att tapeterna skall möta taket blir det ju lite mer komplicerat i ditt fall, eftersom du hade tänkt tapetsera först.

Redigerat:
Det är ju inte ett normalt arbetssätt och du lär ju få betala merkostnad för att täcka alla väggarna.

Du har inte funderat på att swappa jobben, du målar taket först och målarna hänger upp tapeterna, då blir det ju i rätt ordning..

Den ordningen rekommenderas inte, fråga mig.

Protte

Varför är det så bråttom med tapeter om takena inte ens är spacklade du kan ju inte flytta in nått där före iaf! Nä som målare hade jag farit därifrån om någon hade gjort så! då kan du gått göra resten själv oxå hade jag sagt!

prototypen skrev:
Den ordningen rekommenderas inte, fråga mig.

Protte
Varför är det fel ordning att göra taket först?

Om du ska ha taklist, då är det inga problem. Men det är en fördyrande omständighet.
Ska du inte ha taklist, då blir det svårare och betydligt dyrare...

Har anlitat målare till att spackla och måla taket efter jag själv tapetserat. Jag hade först målat taket men med fel färg så jag gav upp och proffsen fick göra sitt :o. Kanten mellan tak och tapet hade nog blivit bättre om man gjort det i rätt ordning men inget man tänkte på.
Dyrt blev det men det beror nog mycket på att dom fick rätta till efter mig.

Varför brådskan med tapetsering? Gör underarbetet först och själva tapetseringen när taket är klart. Eller tapetsera bara den vägg som av någon anledning måste bli klar.

I
Tack för svar från några.

Ska man inte kunna ställa frågor utifrån den situation man befinner sig i? Jag hade sedan länge gratis tapetseringshjälp inplanerad, vilket råkade visa sig vara innan målningen funkade för målarna. Som jag sade är jag medveten om att taken egentligen ska tas först.

Ska komma ihåg att inte anlita mångstekta då han/hon inte är intresserad av att få betalt för att utföra en tjänst.

Men som jag skrev tidigare, kan du inte be din gratishjälp måla taket istället så fixar målarna tapeterna.

Jaaa....Det låter som du inte ska ha taklister, då kan du ju iaf spackla i och måla ca 5-10cm ut i taket själv med den färg som dom riktiga målarna ska använda (fråga dom vilken) så du får en hel och snygg kant sen har ju målarna lite lättare iaf att få det å se ut som nånting för troligtvis är det en springa där nu som dom måste foga fast och om du har gått upp med tapeten då ca 5mm från tak så är det ju omöjligt att få det bra... Jag fattar dock fortfarande inte varför man lägger ner massor med pengar på att få nått gjort av hantverkare som dom inte kan få bra, det blir ju ingen glad av... i rätt ordning ska det göras.

ps som tur e så är man så eftertraktad så man kan välja bort "vissa" jobb... ds

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.