5 347 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Billigaste Faluröda rödfärgen just nu?
Sedan man kom på att man inte skulle sälja pigmentet från Falun till ett antal slamfärgstillverkare, så har ju "äkta" Falu rödfärg blivit absurt dyr.När jag målade om huset i slutet av 90-talet köpte jag färg med det rätta pigmentet för ca 100 kr/hink.
Nu kostar färgen uppåt femhundringen.
Nån som har koll på var den är billigast just nu, sommaren 2013?
Den ska finnas på både Hornbach och Bauhaus, då de enligt falurödfärg.com är återförsäljare, men det framgår inte på deras egna websidor
På Jula kostar 10-liter 449 kr.
Nu kostar färgen uppåt femhundringen.
Nån som har koll på var den är billigast just nu, sommaren 2013?
Den ska finnas på både Hornbach och Bauhaus, då de enligt falurödfärg.com är återförsäljare, men det framgår inte på deras egna websidor
På Jula kostar 10-liter 449 kr.
Jo, det finns ju många alternativ, och egentligen är jag negativ till Falurödfärgs "monopol". Men jag köpte en billigare slamfärg för nåt år sen, och är inte bekymrad över kvaliteten i allmänhet. Men kulören avvek från den "vanliga". Det var mer blått i det röda, även om skillnaden var någorlunda subtil.
Jag vill inte blanda kulörer, dels gillar jag den vanliga, dessutom har jag ett stort hus som man inte gärna målar på en och samma sommar, så jag vill gärna ha just faluröd. Finns även en "rödockra" slamfärg på Gysinge, som troligen är väldigt rätt kulörmässigt, men den kostar som "originalet".
Jag vill inte blanda kulörer, dels gillar jag den vanliga, dessutom har jag ett stort hus som man inte gärna målar på en och samma sommar, så jag vill gärna ha just faluröd. Finns även en "rödockra" slamfärg på Gysinge, som troligen är väldigt rätt kulörmässigt, men den kostar som "originalet".
Jag tror det finns ett drygt tiotal slamfärger som heter nåt med Rödfärg, men jag är alltså ute efter Falu rödfärg. Det är väl så att ingen som inte använder pigmentet från Falu koppargruva får skriva faluröd på burken.
Priset på alla andra varianter (90-250) avspeglar väl tillverkningskostnaden för färgen, men pigmentägarna kom på att de vill ha högre marginal än andra eftersom de har ett pigment som är unikt och välkänt.
Priset på alla andra varianter (90-250) avspeglar väl tillverkningskostnaden för färgen, men pigmentägarna kom på att de vill ha högre marginal än andra eftersom de har ett pigment som är unikt och välkänt.
Jovars, receptet är nog välkänt, men numera är det nog svårare att köpa pigmentet för att koka själv. Sen är det väl så att det bara är vid ett literpris kring 50 kr (som det numera verkar vara) som det möjligen kan vara en affär att koka själv, eftersom man som vanligt konsument får betala bra för rågmjöl, järnvitriol och pigment.
Järnvitriolen brukar kunna variera mycket kraftigt i pris, men jag har ett kg som jag köpt till rätt pris, om jag minns rätt faktiskt på Gysinge.
Men som sagt, vad jag efterlyser är alltså aktuella priser på Falu Rödfärg, 10 l, på "rätt" ställe. Vill minnas att de hinkar jag nu avverkar, är köpta på Bahuhaus med referens till Hornbach för "lägstaprisgaranti", förra året och för knappt 300 kr/hink.
Järnvitriolen brukar kunna variera mycket kraftigt i pris, men jag har ett kg som jag köpt till rätt pris, om jag minns rätt faktiskt på Gysinge.
Men som sagt, vad jag efterlyser är alltså aktuella priser på Falu Rödfärg, 10 l, på "rätt" ställe. Vill minnas att de hinkar jag nu avverkar, är köpta på Bahuhaus med referens till Hornbach för "lägstaprisgaranti", förra året och för knappt 300 kr/hink.
Anledning till att det har blivit så dyrt är att pigmentet från gruvan sinar! Receptet är i stort sett likadant som det var på 1700 talet och dom räknar att det bara kommer att räcka i ett visst antal årtionden till! Så dom har strypt försäljningen till utlandet och till inhemska produkter! Det jag vill komma till är att det bara kommer att bli dyrare och dyrare med äkta faluröd slamfärg!
Klicka här för att svara