6 649 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Spackel/färg krackelerar
Jag har spacklat och slipat några ojämnheter i taket. När jag sedan målar med takfärg så krackelerar visa delar när färgen torkar. Jag har testat att slippa och måla ingen men med samma resultat. Vad skall jag göra?
Nu är jag ingen målare men jag antar att den färgen som du målare med inte funkar med underlaget/gamla färgen, alt. du behöver tvätta av ytan med målartvätt pga smuts/fett, alt använda en spärrgrund som grundfärg.
Lite sent men här kommer lösningen:
Jag skrapade ner allt som krackelerat och då visade det sig att under mitt spackel och under den gamla takfärgen låg det annat spackel. Detta gamla spackel var stenhårt och hade helt slät yta (som glas). Så när jag målade släppte mitt spackel. Jag löste det genom att slipa den gamla ytan och målade ett varv med häftgrund innan jag spacklade på nytt.
Jag skrapade ner allt som krackelerat och då visade det sig att under mitt spackel och under den gamla takfärgen låg det annat spackel. Detta gamla spackel var stenhårt och hade helt slät yta (som glas). Så när jag målade släppte mitt spackel. Jag löste det genom att slipa den gamla ytan och målade ett varv med häftgrund innan jag spacklade på nytt.
Klicka här för att svara