9 670 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Måla betong/lättbetong med denna färg?
SÅ vad tror ni om denna? http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...87043/vaggfarg-krita-matt#Product_information
Är den bra eller mindre bra att måla med på betong och lättbetong? Har köpt en burk för att måla bakom element med och på övervåningen och hallen är det masonit och gips så där duger den men vart osäker på källaren som har betong och lättbetong, är den bra och släpper igenom ev fukt så tänkte jag köpa några burkar till och måla som en galning innan bergvärmefolket kommer med pump och grejer
Är den bra eller mindre bra att måla med på betong och lättbetong? Har köpt en burk för att måla bakom element med och på övervåningen och hallen är det masonit och gips så där duger den men vart osäker på källaren som har betong och lättbetong, är den bra och släpper igenom ev fukt så tänkte jag köpa några burkar till och måla som en galning innan bergvärmefolket kommer med pump och grejer
Om det nu kommer in fukt genom källarväggen kanske det inte ska ses som ett torrt utrymme? Bara en tanke, jag har ingen reell kunskap om denna färg.
Från byggmax-sidan:
"Midun Väggfärg är en snabbtorkande, miljömärkt väggfärg för målning i torra utrymmen inomhus. Den lämpar sig bäst för väggar av puts, betong, träfiberplattor, gipsskivor, tapeter, väv och tidigare målade ytor."
Från byggmax-sidan:
"Midun Väggfärg är en snabbtorkande, miljömärkt väggfärg för målning i torra utrymmen inomhus. Den lämpar sig bäst för väggar av puts, betong, träfiberplattor, gipsskivor, tapeter, väv och tidigare målade ytor."
Som MaxPax säger så är det under mark och det finns risk för fuktvandring i väggarna skall du använda dig av en diffusions-öppen färg, en så kallad silikatfärg.
Jag skulle definitivt inte stryka den färgen direkt på mina putsade källarväggar.
Själv använde jag silikatfärg från Hornbach - Billigar än Becker, Alcro osv men tyckte nog att den täckte riktigt illa och 3 strykningar krävdes om jag nu inte minns fel. Eller var det 4'a?
Jag skulle definitivt inte stryka den färgen direkt på mina putsade källarväggar.
Själv använde jag silikatfärg från Hornbach - Billigar än Becker, Alcro osv men tyckte nog att den täckte riktigt illa och 3 strykningar krävdes om jag nu inte minns fel. Eller var det 4'a?
I jämförelse kan man säga att våta utrymmen är badrum, tvättstugor osv. där ett vattenresistent system krävs.MaxPax skrev:
Är den bra och släpper igenom fukt? Antagligen inte speciellt bra, och all färg släpper igenom fukt för eller senare. Är väggarna såpass "blöta" att du räknar med fuktproblem så borde du satsa på att dränera utsidan, inte att måla insidan. Fukten ska ju helst inte in i huset.
Ja det blev en färg från nordsjö, silikatfärg, den andas iaf så ja man kan väl säga att den släpper igenom fukt men som jag förstår det vill man väl gärna att den gör det? Alltså att man låter grunden andas? Kan inte riktigt klassa tvättstugan som ett våtrum tror jag, snarare ett rum som ibland har fuktig luft 
Det har av någon anledning blivit en vanlig missuppfattning att man måste ha färg som "andas" i t.ex. källaren. Vanliga väggfärger "andas" alldeles tillräckligt. I vilket fall så är det inte hela världen om man målar med silikatfärg eftersom den trots allt inte har någon påverkan på väggarna och släpper igenom fukt *om* du skulle få sådana problem i framtiden.
Klicka här för att svara