9 616 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Feedback på färg i sovrummet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag hade en gång ett sovrum som vi målade med blåa väggar.katten12 skrev:Jag själv är väldigt dålig på färg och inredning så jag och sambon har diskuterat fram hur vi vill måla tillsammans. Jag fick dock fria händer i arbetsrummet och han fritt val i sovrummet. Jag är dock lite små rädd för hans färgval. Ha har valt en väldigt mörk blå. Liknande den mörkblåa på denna kartan.
Så lite feedback kan detbli bra med en sådan färg eller är det för vågat? För svårt att möblera till en sådan färg? Kommer det bli på tok för mörkt?
Eller hellre ha fondväggar till en sådan kulör?
[bild]
Det var mycket vilsamt att vakna upp till något som inte stack i ögonen
Färgen var någonstans mellan det mellanblå och det mörkblå på färgkartan.
Men ett påpekande:
Rullgardiner/mörkläggningsgardiner så det blir mörkt när/om ni sover!
PS
Färgkartan är ju för båtbottenfärger.
Sånt skall man inte ha på sovrumsväggana!
Redigerat:
Angående möblering så har vi oftast haft vitt eller trä av något slag. Nu har vi en tygklädd sänggavel med ganska ljust gråblått tyg och sängbord i ek. Golvet är oxå ek. Vi hade grangolv i förra hustet. Jag har svårt att tänka mig pastelliga färger till mörkblått men annars ser jag inga problem.
Jag kan försöka ta en bild i morgon när det är ljust, rummet är rätt litet så det finns inte så mycket mer än säng och garderober dock.
Jag kan försöka ta en bild i morgon när det är ljust, rummet är rätt litet så det finns inte så mycket mer än säng och garderober dock.
Jag lägger upp den här bilden på ett mörkblått rum som avskräckande exempel.
Det här rummet var ett av de första vi renoverade. Ska se om jag kan hitta någon efter-bild. Men skillnaden är grym med ljust trägolv, ljusgråa väggar och vitt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här rummet var ett av de första vi renoverade. Ska se om jag kan hitta någon efter-bild. Men skillnaden är grym med ljust trägolv, ljusgråa väggar och vitt tak.
Det blir ju lite klaustrofobiskt i ett så litet rum med furutak. TS rum är stort med jlust tak och ljust golv.
Förslår att TS målar hela rummet vitt med bra underarbete och sedan målar fondväggen där sängen ska stå i den mörkblå färgen som test. Blir det bra kan man ju testa med väggen mitt emot också, särskilt om ni ska ha TV där, TV gör sig bra på mörk vägg.
Förslår att TS målar hela rummet vitt med bra underarbete och sedan målar fondväggen där sängen ska stå i den mörkblå färgen som test. Blir det bra kan man ju testa med väggen mitt emot också, särskilt om ni ska ha TV där, TV gör sig bra på mörk vägg.
Vore jätte snällt, ibland får man ju en mental bild som inte stämmer med verkligheten. Men då borde våra möbler funka bra^^ Vi gillar mycket av IKEA:s svartbruna trämöbel serie typ Hemnes.MalinW skrev:
Hela rummet kommer målas vitt först då nuvarande ägaren har rökt inne, så vi kommer måla med Alcro Kraft en alkyd färg först för att ha som spärrfärg mot krypande nikotin och för att få bort röklukt. Sedan kommer v lägga kulören ovanpå den färgen, så det är ju smart att börja med fond vägg se om man gilar det.Anna_H skrev:Det blir ju lite klaustrofobiskt i ett så litet rum med furutak. TS rum är stort med jlust tak och ljust golv.
Här kommer "under renovering" och efter-bilder.pelpet skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Notera hur illa den blå färgen fungerar mot det vita taket. Så jag avråder helt från den kombinationen.
Nu har vi ljust trägolv, vitt tak, ljusgråa väggar och en gul fondtapet med fåglar som dottern gillar.
Fast blåa väggar i kombination med vitt tak och mörkt golv (som de tänkt skaffa senare) kan bli väldigt lyckat också, som här på en gammal produktbild från Ikea. Kan dock vara så att det krävs ett stort rum med stora fönster för att inte upplevas för mörkt.pelpet skrev:
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där ser ju mycket bra ut!Apollonia skrev:
Det var väl inte utan skäl som gamla tiders rullgardiner alltid var "midnattsblå".
Den tidigare bilden i inlägg #23, andra bilden, visar ju en förskräcklig blå nyans.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag tror på mer dimblå/duvblå/blågrå nyanser i ett sovrum, som på IKEAbilden. Klara färger typ flaggblått år lite för pigga. Vi hade en mörkt blå tapet i vårt tidigare sovrum och det var väldigt trivsamt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara