Hej,

Jag håller på att röja upp i min gillestuga och det första jag ska göra är att ta ner vävtapeten som pryder alla väggar. Väven verkar bestå av flera lager.

Ytterst verkar det vara nån typ av gles juteväv, under denna någon svart papp, och under denna ljusbrunt papper.

Väven är sedan limmad direkt på kalkfärgade putsväggar.

Oftast så följer juteväven och den svarta pappen med och kvar är pappret och lim. Pappret går rätt bra att ta bort med skrapa och vatten men limmet sitter som mycket bättre. På vissa områden kan kan slita bort större flagor men på en del ställen inte.

Glädjande är att det är förhållandevis lite mögel bakom, hörnen och längs med golven är där möglet verkar ha trivts som bäst (antar att det är sämst luftcirkulation där).

När allt är nere ska jag måla med en mörkgrå silikatfärg (det ska bli hembiorum).

Några tips på hur jag ska göra för att få bort limmet?

20130910_222232.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130910_222259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130910_222312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske funkar med limtvätt!
 
Tack för tipset! Ska testas!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.