Håller på med en källarrenovering.

Har tagit bort lager av tapet som satt på väggarna av putsad betonghålsten.

Tänkte nu måla med silikatfärg.

Dock är putsen lagad på flera ställen med spackel. Putsen är även målad ca år 1950 med ett tunt lager av (lin-)oljefärg.

Det finns ej putssläpp etc och den gamla färgen fäster överallt.

Min fråga:
Kommer silikatfärg att fästa på detta underlag? Om inte, ska jag välja en annan färg eller bearbeta den befintliga med exempelvis stålborste först?

Vad står det på burken?
Jag har målat ute med silikatfärg och den gick inte att måla utanpå en annan färg. Däremot har jag haft en inomhussilikat som åtminstone enligt färghandlaren gick att måla på befintlig färg, i mitt fall akrylat. Resultatet blev bra och det höll fint. Har dock flyttat så jag vet inte hur det blivit på lång sikt.
Däremot är ju förmågan att andas beroende på underlaget. Ditt lager av oljefärg lär ju vara ganska tätt så där kommer det ju fortfarande bli tätt.

Du kan inte måla silikatfärg på något annat än rent mineraliskt underlag. Om det däremot sitter en linoljefärg el. dyl. på plats idag så är det rätt safe att måla med vanlig väggfärg (som Beetleboy skrev - oljefärg är redan ganska tätt). Att få bort gammal färg som sitter bra är ett drygt arbete, och har du inga tecken på att det finns för mycket fukt i väggarna idag så är det inga problem att gå på med normal färg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.