Michailoff skrev:
Är det en spårfräst MDF så flyter färgen ut bra så det borde bli ett bra resultat.
Kvistar i MDF ???

Vid närmare titt så är det inte MDF utan HDF. ???

Vad skillnaden är vet inte jag.

Och nu har vi fått returnera två dörrar pga spruckna lister i dörren (vid fönstret), så det vete gudarna när vi får använda oss av era goda råd! >:(

Den är spårfräst, med 15 cm mellanrum.

PS. Det bästa med det hela är att vi får nästan tusen pix i rabatt pga strulet. Generöst! DS.

hej
jag har precis målat vår gamla garageport och förrådsdörr med oljealkyd (utomhusgrundfärg under)- Oljealkyden är ju den tjockaste färg som finns och den är väldigt förlåtande mot barnens alla hack mm Det blev superfint!

Grundfärgen ska vara utformad så att den går djupare in i träet, sen är den mycket mattare är färdigfärgen vilket ger bättre vidhäftning.
Se ditt eget inlägg om schellack som ger en väldigt glatt yta och färgen fäster sämre på den.

Nithin skrev:
Visst är det ingen nackdel att grunda med speciellt utegrund. Vet att yrkesmålarna vill göra så.
Men det har som jag förståt det mer med torktider att göra.
Men om man nu har en oljefärg man ska slut stryka med är det en aning onödigt. Funkar bra att grunda med den upptunnad med lite lacknafta...

// Nithin
Forfarande har du glans ~45 på färdigfärgen och glans ~5 på grundfärgen. Vidhäftningen blir bättre ju mattare underlaget är, du säger ju själv att färgen inte får någon bra vidhäftning på schellack så varför ska den få det på en färg med glans 45? Du säger emot dig själv.

Sen kan jag säga att av egen erfarenhet så sitter färdigfärg sämre, även om den är utspädd, än grundfärg.
Torktiden, om det inte är speciella omständigheter, ska inte spela någon roll. Man bör inte måla över vare sig grundfärg eller färdigfärg samma dag.

Man brukar ju mata den målade ytan med fint sandpapper innan man lägger nästa lag färg på snickerier. Då spelar det ingen roll om man använder grundfärg eller utspädd slutfärg. Man får bra vidhäftning och snygg finisch i alla fall. Det kanske löser er tvist om glansen och vidhäftningen ;)
gaia

*EDIT* Tar bort inlägget för jag var på dåligt humör och inte hade en trevlig ton, ursäkta.

Anledningen till att jag använde grundfärg först var att det tidigare var målat med slamfärg.
MVH Fiddeli

Ska se om jag kan lyfta den här nästan 10år gamla tråden igen.

Har en ett gäng innerdörrar i obehandlad furu i min källare som jag håller på att måla om, en av dem är precis intill duschhörnan och varje gång man duschar så blir denna blöt, så nu har jag målat den först tvågånger med vit förseglingsfärg (för att kvistar inte skall blöda igenom bla.) och sedan tvågånger med vattenbaserad våtrums färg, tänkte detta borde vara bäst iochmed att dörren alltid blir blöt.
Men jag blev inte riktigt nöjd med finishen, blev inte alls lika fint som med oljebaseard snickerifärg.
Hur är det med snickerifärg, fixar den vatten på samma sätt som en våtrumsfärg?

Sen så undrar jag om det är ok är att skippa grundfärgen när man har målat två gånger med förseglingsfärg, förseglingsfärgen fäster bra och känns och ser ut som grundfärg.

Helst ska ju dörren inte alls bli blöt...

Finishen har i ditt fall inte så mycket att göra med lösningsmedlet. Våtrumsfärg har ju inte alls samma appliceringsegenskaper som t.ex. snickerifärger... De är ju gjorda för att rollas på vägg / tak :D. Dessutom är enbart våtrumsfärg långtifrån ett komplett fuktskydd - men rör det sig bara om stänk så är det OK.

Jag skulle ha grundat upp hela dörren med en alkydgrund och färdigmålat med lackfärg.

• Gilla
Alimaj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.