Hejsan,

För två veckor sedan målade jag min lägenhet med två lager färg (Märket är "Harmoni-Veggmaling 10") som jag handlade hos den lokala färghandeln. Sätter man näsan direkt mot burken avger den en odör, som färghandlaren även påpekade, men han sa även att den lukten skulle jag bli av med någon dag eller två efter att den strykits på väggen.

Två veckor senare så luktar hela lägenhet (jag har en väldigt liten lägenhet och har ingen annanstans att ta vägen) fortfarande som en kemisal (doften är svårbeskriven). Korsdrag har jag vädrat i två veckor. Jag fann idag att om man stryker med en blöt svamp så lossnar färgen, och om inte näsan sviker mej efter att ha andats plastföreningar i 2v så avtar doften, så jag har tänkt att göra en insats under kvällen och skrubba på en del. Jag har ingen vidare erfarenhet av att måla, och börjar få lite smått panik.

På burken står det något i stil med följande på norska (jag får inte med hela texten då det är målarfärg på den och jag kan inte lokalisera den online):

"Slitestark vanntynnbar silke??????akryl interiormaling". Det står även att den lämpar sig väl för inomhusbruk. Det rör sig alltså om akrylfärg.

(1) Vad är det som har hänt?

(2) Hur ska jag hantera det här med färghandeln?

(3) Vad är det som doftar?

(4) Varför lossnar färgen?

All hjälp jag kan få är mycket välkommet!
?Markus

Ta färghandlaren i örat och dra med han hem till dig och visa

Det ska jag också göra, men nu är jag mest mån om att få bukt med doften så att jag kan sova på nätterna. Jag står ochj skrubbar väggarna nu. Lager med färg lossnar, och doften verkar avta. Men som sagt, mitt luktsinne är väl sådär för stunden.

20150829_200449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgen lossnar när jag skrubbar

M
markuskl skrev:
(1) Vad är det som har hänt?
Du har köpt och använt en produkt som uppenbarligen är felaktigt producerad eller felbehandlad av färghandeln eller dig. Finns datum på burken? Vispade du runt i färgen innan du började måla? Är den bruten av färghandlaren?

markuskl skrev:
(2) Hur ska jag hantera det här med färghandeln?
Förklara din situation. Först efter de vet du hur de ställer sig till saken och om du ska behöva "krångla" med dem eller om de är intresserade av att ha kvar sina kunder.

markuskl skrev:
(3) Vad är det som doftar?
vet ej.

markuskl skrev:
(4) Varför lossnar färgen?
vet ej.

Tack för svar.

Jag kan inte hitta någon datumstämpel. Färghandlaren rörde till färgen i en av hans maskiner, och jag har även rört extra inför varje målning. Burken öppnade vi i butik vill jag minnas.

Tips på vad jag kan göra nu? Jag måste som sagt bli av med doften. Det är prioritet. Det är olidligt att vara här. Jag har börjat skrubba bort färg på en av väggarna, och tänkte se om doften avtar. Jag har även läst på annat håll att "cure time" för akrylfärgen kan vara lång. Vad menar man de? Färgen torkar förövrigt på en timma, och enl anvisningarna kan man måla över efter 4h.

Kan det här vara självförvållat? För mycket färg vid målningen?

M

M
Jag tycker det verkar högst troligt att färgen är felaktigt producerad/blandad. Kan inte tänka mig att det kan bli så bara för att man målar för flödigt. Hur man får bort en stark lukt sådär har jag inget bra tips på, men förstår hur jobbig situationen kan vara. Har du någon kompis/släkting du kan sova hos tills du fått bort lukten?

Kanske bra att ta kontakt med kommunens konsumentvägledare?

Jag hade en liknande erfarenhet av Rusta's väggfärg. för det första krävdes 3 strykningar och jag tycker fortfarande att det täcker dåligt på vissa partier. Sjukt dåligt med pigment! Och för det andra så stank det kemikalier i nästan två månader efteråt! Rummet fick helt enkelt stå tomt tills det gick att använda igen.

Det jag gjorde var att jag i fortsättningen köpte färgen "Lady" (som jag såg reklam för på TV) och JÄVLAR vilken bra färg att måla med i jämförelse! Helt doftfri inom ett par dagar och jag var på vippen att ge mig efter en strykning, men lade två för att få en bra färgtjocklek som tål lite mera stryk.

Mitt tips är att börjar om från scratch. Köp en vägg-grundfärg av känt märke, Alcro, jotun eller liknande, och målar över rubbet,då borde du stänga in "misstaget". Sedan rekommenderar jag att du köper en av "Lady's" färger och målar med.

MaxPax skrev:
Jag tycker det verkar högst troligt att färgen är felaktigt producerad/blandad. Kan inte tänka mig att det kan bli så bara för att man målar för flödigt. Hur man får bort en stark lukt sådär har jag inget bra tips på, men förstår hur jobbig situationen kan vara. Har du någon kompis/släkting du kan sova hos tills du fått bort lukten?

Kanske bra att ta kontakt med kommunens konsumentvägledare?
Tack igen. Har redan sovit hos en kompis i två veckor som flyttar i dagarna och som inte har någon möjlighet att låna ut ett rum i dagarna som följer. Jag är fast i lukten, och därför är jag väldigt mån om att få bort stanken. Jag har bara ett rum som sagt.

Jag ska prata med färghandlaren och se hur han ställer sig till saken. Är han inte villig att ta sig an det är till fullo så går jag till konsumentverket, men jag vill se vad han kan göra först.

Ropia skrev:
Jag hade en liknande erfarenhet av Rusta's väggfärg. för det första krävdes 3 strykningar och jag tycker fortfarande att det täcker dåligt på vissa partier. Sjukt dåligt med pigment! Och för det andra så stank det kemikalier i nästan två månader efteråt! Rummet fick helt enkelt stå tomt tills det gick att använda igen.

Det jag gjorde var att jag i fortsättningen köpte färgen "Lady" (som jag såg reklam för på TV) och JÄVLAR vilken bra färg att måla med i jämförelse! Helt doftfri inom ett par dagar och jag var på vippen att ge mig efter en strykning, men lade två för att få en bra färgtjocklek som tål lite mera stryk.

Mitt tips är att börjar om från scratch. Köp en vägg-grundfärg av känt märke, Alcro, jotun eller liknande, och målar över rubbet,då borde du stänga in "misstaget". Sedan rekommenderar jag att du köper en av "Lady's" färger och målar med.
Tack för svar.

Några mer budgetmärken blir det inte efter det här. Tycker du att jag ska måla över doften? Hjälpte det dig? Jag är lite orolig att dra över det hela och är istället mer inne på en linje där jag försöker ta bort plasten. Det verkar gå, och jag följer upp med bild. Pratade du med rusta/något ombud om det inträffade?

Redigerat:
20150829_222109[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrubbar man kraftigt så börjar plasten (akrylfärgen tar med sig tidigare lager målning) att lossna, precis som den gjorde när jag strök över fönsterkarmen med ett andra lager. Skulle det vara en god ide att rycka loss detta lager, och börja från början? Doften har nämligen inte satt sig i gipsväggen, och den del som syns i bild doftar bara blöt trä efter mina skrubbningar. Jag räds att dra över färgen med ett nytt lager och misslyckas med att mota doften.

Redigerat:
Om du provar att måla över, hur många hundra skulle färgen kosta? Om det inte skulle fungera har du "slösat" bort så många hundringar. Kanske värt att prova, funkar det inte så har du bara förlorat pengen för målarfärgen men om det funkar så har du den billigaste snabbaste lösningen :-)

Ropia skrev:
Om du provar att måla över, hur många hundra skulle färgen kosta? Om det inte skulle fungera har du "slösat" bort så många hundringar. Kanske värt att prova, funkar det inte så har du bara förlorat pengen för målarfärgen men om det funkar så har du den billigaste snabbaste lösningen :-)
Du har nog rätt, jag var/är bara orolig (okunnig på området som jag är) att jag kunde försvåra borttagandet av den tidigare färgen. Jag inser nu hur svårt det kommer bli att pilla bort akrylfärgen som har lagt sig som ett lager ovanpå gipsväggen dock, så jag måste nog pröva att stänga in färgen. Jag hade någon akrylatfärg från flugger hemma i mindre mängder som jag målat fönsterramarna med, och ska pensla på en andra gång imorgon bitti för att se hur väl den gör jobbet. Tills dess får jag hålla andan.

Jag misstänker att doften tilltar när väggen värms upp.

Ropia skrev:
Hej igen Ropia,

Hur fick du bukt med bekymret i det rum du målade om? Vilken typ av färg rörde det sig om? Idag ligger inte solen på som den har gjort tidigare och doften har avtagit i rummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.