Hej!

Har idag en balktrappa med furusteg. Vi har tidigare behandlat stegen med dekorvax och hårdvaxolja från osmo men dessvärre så springer katterna friskt i trappan och det blir repor och märken efter deras klor.

Nu får vi tillökning i familjen och ska köpa nya steg med klack så att ungen på sikt inte kommer kunna krypa mellan stegen och ramla ner. Då kommer det bli antingen björk, ek eller bok, alltså något hårdare träslag. Vidare tänker vi att vi målar stegen vita.

Vi är alltså på jakt efter en vit färg som inte gulnar, som är hållbar och som man kan ha i en trappa. Misstänker att någon tvåkomponents lackfärg blir bäst.

Har ni några förslag så är vi väldigt tacksamma.

Tack för hjälpen!

Ett annat alternativ vore ju såklart ljust laserade eller betsade steg som är mattlackerade (egentligen vill vi ju ha oljat för utseendets skull)

Vad gör ni andra som har husdjur?

Jag har kört med Alcro Entré Golvfärg i min furutrappa. Den är för betonggolv, så den är slitstark. Nu efter två år har det blivit lite repor efter släpande morgontofflor och kattklor, men bara om man kollar på nära håll. Färgen håller fint än.
Ett tips är också att inte måla vitt, utan någon bruten kulör.

Tack för tipset, ska kolla upp det!

Fler idéer? Går det att ha ljusbetsade steg som ser oljade ut och som samtidigt håller för klorna?

Trä är ett levande material, så om du betsar och sen oljar, så tror jag att trappan klarar kattklorna alldeles utmärkt.

Osmo oljebets med vitpigment kanske skulle vara nåt?

Hade osmobehandlade steg i furu tidigare. Först dekorvax och sedan hårdvaxolja. Det såg ut så här efter bara 1,5 år.

20150903_094423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir det mycket mindre repor av att välja t.ex. ek tror ni? Är lite rädd för att lägga massa pengar på detta och så blir det fult redan efter ett par år..

Jösses, används trappan som klösbräda? :p Furu är ett mjukt träslag så repor och tryckmärken syns mer. Ek är ett hårt träslag och borde stå emot bättre. Men trä är trä, så märken blir det förr eller senare.

P.g.a. kostnadsskäl så blir det inte "hel" ek utan stavlimmad. Vi tycker själva inte det är jättesnyggt men väljer det då det är hårt så därför vill vi måla det.

Så fler tips på lämpliga färger mottages tacksamt. Nån tvåkomponent vattenbaserad?

Ganska besviken på färgtillverkarna som bara bollar en vidare. Har pratat med beckers, nordsjö, Juton, och samtliga bollar vidare till en annan tillverkare. Kanske jag något som inte alls finns och som inte går att lösa?

Redigerat:
Teknos futura aqua! Finns 20/40/80 glans, Grunda med "panelgrund" först, sen 2ggr med Futura aqua!

Tack för tipset! Har du använt den själv på ytor där det förekommer slitage?

När vi skulle måla brorsans trappa tipsade målaren jag anlitar på jobbet om Nordsjö Ambience Superfinish. Nu är det väl något halvår sen och brorsa är supernöjd, färgen verkar stenhård och var riktigt lättjobbad.

Tack!

Har målat 2 trappor, och ett golv med den färgen, vet dock ej hur det har hållit sig men färgen kändes helt klart bra för ändamålen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.