Hej

Jag håller på att förbereda för målning i ett äldre hus. Det blir en del överraskningar. Väggarna är olika på grund av utbyggnader/tillbyggnader i olika omgångar. Det är masonit på vissa väggar och en brun men lite mjukare platta på andra delar. Det är delvis en tapet eller två tapeter på varandra. På några av väggarna är det gammalt tidningspapper närmast väggytan.

Nu rensar jag bort i princip allting, märkte att det släppte vid spackling på en yta trots att mycket (men inte absolut allt) var borrtaget och det var snustorrt.

Det finns en kakelugn i rummet dessutom och där det finns tapet på murstocken och under tapeten förefaller det ha varit någon tjockare papp. Detta rensar jag bort eftersom det funnits bubblor och öppningar i kanter samt att det släpper lätt vid fuktning.

Någon som har några kloka råd? Bör jag rensa allt? Och några råd när några revor är kvar och inte vill släppa?

Innan jag spacklar, bör jag förbereda ytorna på något bra sätt. Hörde av en yrkesmålare att man ska använda stoppspärr (vad är det, massa eller duk)?

Det visar sig att det finns en del springor i hörn och vid både golvlist och taklist samt nivåskillnader mellan masonitplattorna. Några råd för att åtgärda detta?

Min plan är att fortsätta rensa och slipa bort tapet och tapetrester samt underliggande underlag, därefter slipa väggytorna rena från alla rester av tapet eller papp. Därefter bredspackla, slipa och slutligen måla.

//Götte

Är det inte allt för ojämnt är renoveringsgips eller vanliga gipsskivor riktigt bra.

Tack för det. Renoveringsgips låter intressant, åtminstone att få underlaget jämnt men det ersätter väl inte spackling. Gipsskivor har jag övervägt men tänker inte använda, möjligen på sikt eftersom det nu mest handlar om att få bor några extremt fula tapeter som de som bodde här före oss satte upp och måla väggarna :)

Lägg inte ner för mycket jobb om det är Tretex och Masonit, det kommer inte bli bra i vilket fall.
Gipsa är det rätta sättet och då remsar man och spacklar i skarvarna bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.