Hej,
efter 1,5 år upptäckte vi på vårt nybyggda hus att ytterpanelen (liggande) har MÅNGA skarvar, tom en 3-meters vägg har en skarv per längd!
Vi (beställare) utförde enligt kontrakt utomhusmålning. Innan vi påbörjade målningen frågade vi entreprenören om det är OK att börja. När vi målade var vi fokuserade på att måla noggrant, särskilt i skarvarna 2 gånger med vit täckfärg. Vi var fokuserade på att måla noggrant och tänkte inte då var skarvarna kom. I våras upptäckte vi att det var onödigt många skarvar - de var svarta av damm och smuts. Efter målningen har tydligen entreprenören låtit sina målare att täta alla skarvar och hörn på ytterpanelen med någon gummiaktig fog utan att måla över - dam och smuts fastnade på skarvarna som syns mycket tydligt nu och huset ser förfärligt ut. Är det tillåtet enligt byggregler att använda korta panelbitar med följd att det bli många skarvar på varje längd - (han använde 4,5 meters grundmålade panelbrädor). Är det tillåtet att efter skarvar efter täckmålningen? Tacksam för svar..
