Satsuki
Har monterat ner tilluftsdon i sovrum och ska ersätta dessa med nya. Tyvärr har fg ägare målat runt donen då de målade om så nu behöver jag restaurera (spackla och måla) de väggytor som tidigare doldes av donet. Ett rum är målat i en mer gulaktig vit, som vi är ganska säker på kallas Indianvit..,

När vi flyttade in fanns nämligen en burk märkt "indianvit" i garaget. Kommer inte ihåg tillverkare, men det var en av de vanliga stora (typ Nordsjö, Beckers etc). Tyvärr var färgen intorkad så vi slängde burken tillsammans med annat skräp utan att skriva ner färgkoden :(
Eftersom hela rummet är målat i denna nyans och färgen fortfarande är fin, skulle jag gärna vilja hitta rätt nyans och fylla i det omålade, snarare än att måla om hela rummet....

Visst kan vi ta hem färgprov och testa, men jag är ganska dålig på att se skillnad på just vita nyanser så risken är stor att allt skär sig.

Y
Jag tror vissa stora färgbutiker har färgscannare som man kan låna hem och hålla emot objektet så klurar den ut färgkoden.

Går det att ta bort en lös bit eller annat? Som Yrrol skriver så kan de flesta butiker scanna av kulörer och göra ett eget recept, men den apparaten som de eventuellt kan låna ut matchar oftast bara mot NCS eller liknande. Det du är ute efter är ju en så exakt matchning som möjligt.

Satsuki
Uppdatering; drog loss en bit målad tapet (så nu får jag spackla lite till :) ) och tog med till färgaffären... Det fungerade inte att läsa med läsaren, men vi kunde manuellt bestämma att Äggskal var väldigt väldigt likt, troligen identisk till och med...

Nu vet jag iaf hur man blandar den, och jag har tagit ett kort på etiketten, så jag har receptet om vi skulle behöva mer någon dag. Egentligen borde kag sätta mig ner och göra en "journal" över huset, med alla produktnummer, produktnamn och inköpsställe för alla tapeter, mattor, plattor etc. Inte bara spara en bit av varje....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.