46 016 läst ·
29 svar
46k läst
29 svar
Nytt färgsortiment från ÖoB, vågar man?
Ja, enligt Nordsjö färg behövs ingen grundmålning:pette skrev:
http://www.nordsjo.se/produkter/Pag...oduct_id=7e685788-e46a-4a14-a5cb-dc379a854e30
Däremot rekommenderas att grundolja utsatta delar (ändträ, vindskivor, etc). Vill man grundolja alltihop skadar det säkert inte...
Men grundmåla behöver du som sagt inte.
Tinova VX är en av dom få färger som inte kräver grundfärg.pette skrev:MangePainter skrev:
Har tinova vx sj på fasaden och är kalasnöjd, nordsjö brukar ha kampanjer med 30% rabatt under en helg på sommaren, så eftersom den färgen inte kräver ngn grundfärg under, så är den klart prisvärd[bild]
Stämmer detta?
Ska måla undertak i veckan, var nere på nordsjö idag faktiskt o de har 40 % rabatt from imorgon, men färgkillen jag pratade med där sa att jag måste grunda oavsett vatten eller oljeburen färg??
Någon som kan bringa klarhet??
Däremot skulle jag tro att han rekommenderade en annan färgtyp ur deras sortiment typ One lr vanliga tinova, Om det är ett undertak som inte är i kontakt med sol riskerar en (halvalkyd) som vx att gulna ganska mycket med åren (En teori till varför säljaren hade en annan rekommendation) Är det sen nytt virke så har du längre hållbarhet i ( One)
tack för svar...vi pratade lite ytligt bara om färg o jag tolkade det som om det krävdes grund vad jag än valde. Jag slipper gärna. Jag vet ju inte vad för färg som sitter heller i undertaket i nuläget o har krackelerat sönder. färgkillen nämnde att man borde känna på den gamla krackeleriade färgen om den e olje eller vattenbaserad. Lite ot o kanske puckad fråga
E helt novis på färg men sitter här nu med färgflagel o den smular sönder som äggskal då borde det va oljebaserat va.
E helt novis på färg men sitter här nu med färgflagel o den smular sönder som äggskal då borde det va oljebaserat va.
Ta med färgflagan till butiken så blir det rätt
Nu har jag målat sockeln på huset med ÖoBs Färglab Sockelfärg, antracitgrå, och är resten av färgsortimentet lika bra är jag inte det minsta orolig, färgen var väldigt lättjobbad och täckte med en strykning.
Bildbevis kommer.
Bildbevis kommer.
Medlem
· västra götaland
· 28 inlägg
köpte källarfärgen på öob idag. vit matt. (andas) 149kr/10 liter :| Tänkte testa på en vägg först.
Någon mer som testat deras andra sortiment lr denna?
Någon mer som testat deras andra sortiment lr denna?
Medlem
· västra götaland
· 28 inlägg
verkar ju lovande
får bli källarfix längre fram. takbytet ska göras färdigt först
Är det Landora som tillverkar ÖoBs färg så är det bra färg. Brukar köra förbi Landskrona och handla direkt i deras butik.Raskus skrev:
Byggmax bytade färgleverantör förr en del år sedan, var det inte Landora de hade innan?
Köpte takfärg (motsvarande grundfärg), var helt OK. Motsvarar Byggmax eller Hornbachs billigare sortiment.
Flugger sålde motsvarande färg för 1 000 kr/10 liter. Ö&Bs låg på strax över 300 kr/10 liter
Målarmästaren på Färglabbet finns på 0200-22 29 00.
Beckers färgrådgivning finns på 0200-21 21 22 (hittade det när jag ändå höll på att leta).
Flugger sålde motsvarande färg för 1 000 kr/10 liter. Ö&Bs låg på strax över 300 kr/10 liter
Målarmästaren på Färglabbet finns på 0200-22 29 00.
Beckers färgrådgivning finns på 0200-21 21 22 (hittade det när jag ändå höll på att leta).
Klicka här för att svara