1 593 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Undvika sprickbildningar i tapet
Hej, Vi bor vid havet på Bjärehalvön i NV Skåne. När det blåser tar det i ordentligt i husets gavlar mot sjösidan. Huset är bygt i trä i början på 80-talet och vi har spånskivor med målad glasfiberväv. Nu funderar vi på att tapetsera och jag undrar vilka metoder som finns för att undvika att tapeten spricker av rörelserna i huset?
1. Skruva upp renoveringsgips?
2. Spackla o försegla skarvar med remsor?
3. Sätta upp Easy cover?
4. Annat förslag...
Den existerande väven sitter utan större sprickor. Skulle ni bredspackla den o använda som bas eller ta ner den? Det rör sig om ca 6 kvm så det är inget oöverstigligt jobb.
Tack på förhand
1. Skruva upp renoveringsgips?
2. Spackla o försegla skarvar med remsor?
3. Sätta upp Easy cover?
4. Annat förslag...
Den existerande väven sitter utan större sprickor. Skulle ni bredspackla den o använda som bas eller ta ner den? Det rör sig om ca 6 kvm så det är inget oöverstigligt jobb.
Tack på förhand
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
du har inga större problem med sprickor idag eller vad?
Hej, Jo jag har en lodrät spricka där skarven mellan byggskivorna är. Skarven har jag förseglat med pappersremsa och spacklat in den. Funderar på om renoveringsgips med förskjutna skarvar eller Easy cover ger ökad stabilitet.
Vi bor helt öppet ca 75 m från Kattegatt o när det blåser 25-30 m/s från väster så drar det i huset.
Vi bor helt öppet ca 75 m från Kattegatt o när det blåser 25-30 m/s från väster så drar det i huset.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
spånskivor har ju aldrig varit nåt bra underlag för tapetsering. Bättre att gipsa som du är inne på så du får riktiga försänkta diken för skarvningen
Klicka här för att svara