Byggahus.se

Spackel syns igenom tapet

2k läst  8 svar

1. P
    Medlem Nivå 7
    Jag satte upp den första tapetvåden och slutade där för att låta den torka då man såg spackelfärgen genom tapeten. Det är en ganska vit tapet av non-wowentyp. Men även efter torkning kan man se spacklet som är något mörkare än gipset, så något måste göras, det känns trist att behöva måla hela väggen innan tapetsering, finns det gipsplattefärgat spackel? Kan man tapetsera över en rollad yta utan att strukturen syns?

2. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Jag har aldrig varit med om att man ser igenom en tapet. Mina fördomar säger mig att det är en ganska billig tapet från Rusta eller motsvarande, stämmer det?
    I så fall skulle jag rekommendera att köpa nya tapeter. Även om de nya tapeterna är dyrare per rulle så blir de billigare än att måla hela rummet vitt innan man tapetserar och framförallt så sparar du tid.

3. R
    Medlem Nivå 12
    köp en billig väggfärg och rolla over där du har spacklat då bara....du behöver ju inte måla hela väggen.

4. K
    Medlem Nivå 1
    Skulle säga tvärtom att de är en dyr tapet😁

5. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Kontakta i så fall butiken, för det kan vara något fel på den.

6. P
    Medlem Nivå 7
    De är köpta på Hornbach för ca 250:- per rulle, men de känns rejäla och det är inte svart spackel utan lite mörkare grått än gipsskivan så lite konstigt ändå. Jag tror jag har hittat färg med gipsskivenyans så det får bli övermålning

7. H
    Medlem Nivå 9
    Ska man sätta upp en vit/ljus tapet så är det väl ingen nackdel att måla en vända innan. Gjorde själv så till vardagsrummet, köpte någon billig rusta-färg och målade. Kostar inte så mkt och det går ju rätt fort eftersom det inte är noga.

8. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Skumt att det lyser igenom. När vi har tapetserat så har vi hållit oss till hyfsat billiga tapeter, typ 200-250 kr per rulle och även de som är i princip vita har aldrig gett en tendens till att lysa igenom.

9. M
    Medlem Nivå 9
    Det syns igenom om det är mörk spackel. Det finns vitt spackel oxå för inomhusbruk då syns det inte.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka