Hej!
Söker lite tips om hur vi ska/borde göra, eller inte!!?
Panel på väggen i trappen och på övervåningen.
Vi vill komma ifrån "gillestuga" utseendet, med lite färg istället.
Men frågan är om vi ska "bara" måla över det hela, eller täcka med MDF-panel eller gips, typ!??
Panelen som sitter där nu är ju ganska grov och att plocka ner den är inget alternativ.
Spikarna som sitter i panelen är täckta med kopparhättor, så om man tar bort hättorna så finns det lite spackeljobb att göra (om man ska måla, alltså)

Kanske finns det lite tips från allmänheten!??

• DSC_0164.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0165.jpg
    Skapa konto
S
brukar va tunn panel det där.
funkar ju å måla

Panelen är 20mm tjock! Så den är ganska stadig, kanske lite dumt att gömma den bakom något annat än färg.....!??

S
va ju inte värst grovt.
vill du ha det slätt eller som ny panel?

Om du inte vill ha panelen kvar men inte tänker riva ner den, så är det väl gipsa som gäller. Men då kanske spikskallarna måste bort..

Jag skulle kunna tänka mig att behålla trätaket och måla det, och slå renoveringsgips på väggarna. Kopparhättorna måste nog bort, men eftersom allt döljs bakom gipsskivorna behöver man ju inte snygga till där de suttit.

Det kanske går att slå in dom om du har tur

Tvätta, och måla över med panelgrund 2 gånger. Klart, vitt och fräscht.

Enligt min erfarenhet av att måla träpanel krävs det två lager panelgrund + minst två lager täckfärg innan det blir vitt och fräscht. Och då är det färg av bra kvalité. Dessutom "ska" kvisthål, spikhål och eventuella skador spacklas och slipas. Det är inte bara.

Beckers panelgrund kan du ha som täckfärg och den täcker väldigt bra. Det ska mycket till om det inte blir bra på 3 strykningar:)
Men då syns ju spikarna också

Det var Beckers vi använde, efter två varv panelgrund och två varv täckfärg var vi i valet och kvalet om vi skulle dra ett varv till. Då var panelen ändå 30 år gammal... :rolleyes:

richardtenggren
Vi använde tyvärr också panelgrund från Beckers, iaf en gång, vi fick genomslag efter ett tag, fast vi följde konstens alla regler, väntade några dagar mellan strykningarna osv. Enligt gubben på färgbutiken som hade hand om deras reklamationer så var den färgen inge vidare, samma dag han var till oss hade han varit till en målare i samma ärende. Så vi fick grundfärg från jotun istället som fungerat bra.

Det är inte första gången Beckers strular till det för mig, jag sommarjobbade en gång som inköpare av just färg till belagd plåt. Jag vet inte hur många ton färg vi reklamerade den sommaren från Beckers.

Jasså, det lät tråkigt faktiskt! Själv har jag bara haft perfekt resultat med den färgen, har fått måla 4 gånger på en gammal dörr iofs men då målade jag väldigt tunnt.
Det är antagligen samma färg vi pratar om, Panelgrund 4 i 1 eller vad den nu kallas.

Låt erfarenheten tala:

Jag har målat panelen i vårt vardagsrum med framgång. ETT lager av dyraste panelgrunden, spärrgrund, den som ska användas när det är inrökt och illaluktande och ETT lager matt takfärg av något rätt billigt märke. Har kollat igenom bilderna, men tyvärr har jag konsekvent lyckats vända hinken så att det inte syns vilket märke det är på färgen, men det kan ha varit Jotun.

24 timmar väntade jag mellan strykningarna.
Målades 2012 och det har inte gulnat.
Dock ska man veta att grundlagret kommer att ha gula fläckar, men det stannar där eftersom färgen härdar och slår inte igenom slutlagret.

Vanlig panelgrund duger inte, då måste man kvistlacka hela ytan först (inte bara kvistarna). Det står också på burken till Beckers om jag inte minns fel, det är inget spärrande i den.

Sovrummet, där vi inte hade tålamod att vänta 24 timmar, fick vi måla tre gånger.

Köket, där vi använde vanlig panelgrund eftersom färghandlaren hävdade att 20 år gammal furupanel inte "blöder" utan har torkat, det fick jag måla 5 lager på.

Första bilden pågående arbete september 2012.
Andra bilden tagen i november 2015, när jag kom på att det var dags att ta bort påskpyntet...
vrum1.jpg
Skapa konto

vrum2.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.