71 568 läst ·
27 svar
72k läst
27 svar
Varför grundmåla?
Viss (all?) inomhusgrund innehåller spärrkomponenter också, så man slipper kvistgenomslag i färgen / slipper måla med enbart kvistlack innan. Dessutom häftar den som tusan, jag har målat häftgrund på fanér utan att slipa fanéren före och färgen satt som berget.
Jag har dålig erfarenhet av grundfärg på fönster inomhus. Jag målade om ett antal fönster där färgen delvis hade flagnat och slipade först ner den till trärent. Dock var det ju 50 år gamla fönster så det var ju ändå inte nytt trä. På vissa fönster la jag först grundfärg (Sadolin) och på vissa målade jag av olika anledningar bara slutlacken. De fönster som var målade med grundfärg flagnade igen efter något år, de andra har hållit sig. Jag vet inte om grundfärg bara är tänkt att fungera på nytt trä?
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Om det var 50 år gamla fönster var det säkerligen lösningsmedelsbaserad lackfärg. Att måla vattenbaserad grund (Sadolin) på dem blir inte bra. Du skulle ha en aklydoljegrund eller liknande.f91jsw skrev:Jag har dålig erfarenhet av grundfärg på fönster inomhus. Jag målade om ett antal fönster där färgen delvis hade flagnat och slipade först ner den till trärent. Dock var det ju 50 år gamla fönster så det var ju ändå inte nytt trä. På vissa fönster la jag först grundfärg (Sadolin) och på vissa målade jag av olika anledningar bara slutlacken. De fönster som var målade med grundfärg flagnade igen efter något år, de andra har hållit sig. Jag vet inte om grundfärg bara är tänkt att fungera på nytt trä?
Ska man som jag måla furupanelen i en 40 kvm stor "gillestuga" (tak + 20 kvm vägg) är spärrgrund ett måste. Lyssnade tyvärr på färghandlaren när jag målade kökstaket och fick måla fem lager, tre grundfärg och två slutfärg, innan det gula slutade slå igenom.
När det gäller vanliga väggar med tex gips tycker jag slutresultatet blir lite mer "genomskinligt" utan grundfärgen även om man målar lika många lager. Dock kan ju det i vissa fall vara önskvärt.
När det gäller vanliga väggar med tex gips tycker jag slutresultatet blir lite mer "genomskinligt" utan grundfärgen även om man målar lika många lager. Dock kan ju det i vissa fall vara önskvärt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Vattenbaserad färg brukar inte ha några spärrande egenskaper. Tyvärr är det väl bara sådant som finns nuförtiden. Förr kunde man välja och där det inte var risk för genomslag kunde man använda vattenfärg, men för t.ex. ett gammalt inrökt furutak fick man ta på sig kolfiltermasken och måla med "riktig" färg.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Biltema har en spärrgrund som verkar vara som på den gamla goda tiden.imported_Benno skrev:Vattenbaserad färg brukar inte ha några spärrande egenskaper. Tyvärr är det väl bara sådant som finns nuförtiden. Förr kunde man välja och där det inte var risk för genomslag kunde man använda vattenfärg, men för t.ex. ett gammalt inrökt furutak fick man ta på sig kolfiltermasken och måla med "riktig" färg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Den fäster inte tillräckligt bra, den är för torr. Man måste målartvätta, slipa, grunspackla och slipa igen för skapa någon form av långsiktigt fäste. Färdigstrykning fäster nog bättre. Funkar dock bra på omålat trä som har mer öppna porer. Gammal typ av oljefärg är hård. En lösningsmedelbaserad grun löser till viss del det gamla skiktet och sammansmälter med undrlaget på ett annat sätt.Martin321 skrev:
...men som ssagt; med lite extra arbete går det nog att lyckas med vattenbaserad grund också.
Brukar visserligen alltid maskinslipa/ammoniak tvätta snickerier, har aldrig haft problem vattenburna grunder. Vad för färdigstrykningsfärg ska fästa menar du? Färdigfärgerna fäster knappt på något utan grund.Johan Gunverth skrev:Den fäster inte tillräckligt bra, den är för torr. Man måste målartvätta, slipa, grunspackla och slipa igen för skapa någon form av långsiktigt fäste. Färdigstrykning fäster nog bättre. Funkar dock bra på omålat trä som har mer öppna porer. Gammal typ av oljefärg är hård. En lösningsmedelbaserad grun löser till viss del det gamla skiktet och sammansmälter med undrlaget på ett annat sätt.
...men som ssagt; med lite extra arbete går det nog att lyckas med vattenbaserad grund också.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Då gör du ju ett ordentligt underarbete. Tror inte att någon orkar med det idag. Jag refererar till rekommendationer från teknisk support på bl.a. Flügger. I deras behandlingsguider är det rätt många moment för ommålning med v.buren grundfärg på tidigare oljefärg (kolla in industrimålat).Martin321 skrev:
Jag tänker på själva lackfärgen som är det avslutande skiktet. Har för vana att kalla det färdigstrykning.
Jag hittade 15 cm list som jag missade att måla. Den målade jag först med grundfärgen, sedan med täckfärgen. Den blev påtagligt vitare än de övriga listerna. Det gör inte så mycket eftersom den biten mest är dold bakom en dörr. Men det var intressant att se skillnaden. Listerna var från början trärena. Alla lister är nu målade två gånger.
Alkydbaserad färg har däremot spärrande egenskaper, oavsett om den är vatten eller lösningsmedelsburen. Dock är tanniner m.fl. missfärgande ämnen mer lättlösliga i vatten, vilket gör att vattenburen färg teoretiskt sätt spärrar mindre effektivt, i och med att den måste spärra sig själv. Lite mer jobb runt omkring, och trevlig inomhusmiljö snabbare efter målning... poängen är i alla fall att de funkar.imported_Benno skrev:Vattenbaserad färg brukar inte ha några spärrande egenskaper. Tyvärr är det väl bara sådant som finns nuförtiden. Förr kunde man välja och där det inte var risk för genomslag kunde man använda vattenfärg, men för t.ex. ett gammalt inrökt furutak fick man ta på sig kolfiltermasken och måla med "riktig" färg.
Det finns fortfarande gott om alternativ på marknaden som inte är vattenspädbara, men pga VOC-reglerna så är dessa färger i sig betyldigt sämre att måla med än originalrecepten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden