Beckers plus är inget fel på. Den satt bra när jag målade. Har använt billigare varianter utomhus som expo för träfasad och blivit super nöjd. Som vanligt underarbetet är viktigt sen om det blir Beckers eller Flugger tror jag inte att det spelar så stor roll. Varför ska man betala mer än nödvändigt ! Jag skulle definitivt kört med Beckers från Bauhaus.

• Gilla
AttilaBroberg
  • Laddar…
Nu kommer detta låta krasst och vissa kommer såklart gå i taket.
Men faktum här är att många här inne bara är amatörer. Jag säger inte det med förakt utan menar att 99% här inne har bauhaus som referens. Färgen som säljs på bauhaus är faktiskt inte det bästa från Beckers. Utan ska du handla Beckers så ska du göra det från målaraffär som säljer Beckers Scotte. Scotte är deras premiumförg och täcker BETYDLIGT bättre än skiten du köper på bauhaus.
Flugger är allmäntkänt som dyra. Flugger är inte en dålig färg på något sätt. Däremot så ska du be om ett betydligt bättre pris än det som står på hyllan. Nordsjö är också ett kvalitetsval även om deras produkter har gått ner i kvalitet gällande täckning. Just nu tycker jag att Jotun är solklart bäst gällande täckning samt Yunikk.
Så mitt tips är faktiskt Jotun.

Den som påstår att det inte är en nämnvärd skildnad på budgetfärg 10L för 300kr och en 10L för 1200kr vet helt enkelt inte vad denne pratar om. En billig färg innehåller MYCKET mer vatten och fuktar av sig. Jag själv tex målade om hemma med en rusta färg. När jag öppnade burken så var konsistensen som lättfil. Målade Vit färg mot blå tapet. Fick stryka 5 gånger innan det täckte. Om man då värderar sin tid att måla samma vägg 5 gånger, vänta på torktid osv osv så blir inte den färgen billig.
Jag tröttnade såklart ur totalt och köpte en hink med (dåtidens bästa förg) Nordsjö och fick full täckning med två strykningar, vit färg över röd tapet.

Målar till o från genom jobbet och skildnaden är faktiskt stor märke från märke. juh dyrare färg desto mindre skildnad.
Om du nu promt ska ha beckers så ska du inte köpa på bauhaus utan från en målarbutik, och då köpa Scotte.

Utöver det så tycker jag du ska värdera din tid och köpa en kvalitetsfärg, bra penslar, bra roller. Sen vilket märke är mindre relevant. Bra service, och en välvilja till att ge dig en rabatt (25% kan du alltid be om) och en affär som ligger nära dig, det är en bra start.

Redigerat:
  • Gilla
Carl Waldenfeldt och 7 till
  • Laddar…
ItWasntMe skrev:
Men faktum här är att många här inne bara är amatörer. Jag säger inte det med förakt utan menar att 99% här inne har bauhaus som referens. Färgen som säljs på bauhaus är faktiskt inte det bästa från Beckers. Utan ska du handla Beckers så ska du göra det från målaraffär som säljer Beckers Scotte. Scotte är deras premiumförg och täcker BETYDLIGT bättre än skiten du köper på bauhaus.
Flugger är allmäntkänt som dyra. Flugger är inte en dålig färg på något sätt. Däremot så ska du be om ett betydligt bättre pris än det som står på hyllan. Nordsjö är också ett kvalitetsval även om deras produkter har gått ner i kvalitet gällande täckning. Just nu tycker jag att Jotun är solklart bäst gällande täckning samt Yunikk.

Den som påstår att det inte är en nämnvärd skildnad på budgetfärg 10L för 300kr och en 10L för 1200kr vet helt enkelt inte vad denne pratar om. En billig färg innehåller MYCKET mer vatten och fuktar av sig. Jag själv tex målade om hemma med en rusta färg. När jag öppnade burken så var konsistensen som lättfil. Målade Vit färg mot blå tapet. Fick stryka 5 gånger innan det täckte. Om man då värderar sin tid att måla samma vägg 5 gånger, vänta på torktid osv osv så blir inte den färgen billig.
Jag tröttnade såklart ur totalt och köpte en hink med (dåtidens bästa förg) Nordsjö och fick full täckning med två strykningar, vit färg över röd tapet.

Målar till o från genom jobbet och skildnaden är faktiskt stor märke från märke. juh dyrare färg desto mindre skildnad.
Om du nu promt ska ha beckers så ska du inte köpa på bauhaus utan från en målarbutik, och då köpa Scotte.

Utöver det så tycker jag du ska värdera din tid och köpa en kvalitetsfärg, bra penslar, bra roller. Sen vilket märke är mindre relevant. Bra service, och en välvilja till att ge dig en rabatt (25% kan du alltid be om) och en affär som ligger nära dig, det är en bra start.
Ja är inne på min fjärde renovering i följd nu på lika många bostäder, har använt rustas färg och tapeter med mycket gott resultat, lade upp en tråd här för inte så längesen, där ja jämförde Beckers för 529kr för 3 l och rustas motsvarighet för halva priset, rusta färgen slog Becker med hästlängder.

Utomhus har ja ett test på mitt nuvarande hus, iofs bara 3 år sen ja målade men ändå, halva framsidans knutar och foder är målade med rustas vit färg, andra halvan med dess motsvarighet från caparol, samma förutsättningar, ny panel, sol läge, fabriksgrundat och köpt vid samma tillfälle hos XL bygg, finns inte en tillstymmelse till bättre resultat hos caparol än rustas. Skillnaden är ca 60-70% billigare på rusta

• Gilla
AttilaBroberg
  • Laddar…
Precis min poäng. Finns bra färg och dålig färg från Beckers. Precis som många andra märken.
Köper man färg på lågpriskedjor spelar man Roulette. Ibland hittar man fynd, ibland ren hästskit.
Som företag har man inte den tiden eller lyxen att "prova" sig fram utan man går på det man vet fungerar.
Vissa märken blir bättre med tiden, medans andra tappar.
Hur man själv sen väljer får var o en värdera. Dessa trådar har en tendens till att bli "jag vet bäst" vilket tyvärr är tråkigt.
Målar man mycket och jobbar med det dagligen så ser man och känner skildnader i täckning/strykning/randing/flammning. Som privatperson behöver man sällan tänka på sin egen tid man lägger ner utan det går bra att pyssla och ge en extra strykning om det inte blev bra osv.
Tips och förslag är såklart vad dessa trådar borde resultera i.
Och mitt förslag är att titta på Jotun eller Yunikk.

M
buspojken skrev:
Ja är inne på min fjärde renovering i följd nu på lika många bostäder, har använt rustas färg och tapeter med mycket gott resultat, lade upp en tråd här för inte så längesen, där ja jämförde Beckers för 529kr för 3 l och rustas motsvarighet för halva priset, rusta färgen slog Becker med hästlängder.

Utomhus har ja ett test på mitt nuvarande hus, iofs bara 3 år sen ja målade men ändå, halva framsidans knutar och foder är målade med rustas vit färg, andra halvan med dess motsvarighet från caparol, samma förutsättningar, ny panel, sol läge, fabriksgrundat och köpt vid samma tillfälle hos XL bygg, finns inte en tillstymmelse till bättre resultat hos caparol än rustas. Skillnaden är ca 60-70% billigare på rusta
Målade med Rustas färger utomhus (vita knutar, fönster, mm) också. Jag var positivt överraskad efter ha haft Beckers innan.

ItWasntMe skrev:
Precis min poäng. Finns bra färg och dålig färg från Beckers. Precis som många andra märken.
Köper man färg på lågpriskedjor spelar man Roulette. Ibland hittar man fynd, ibland ren hästskit.
Som företag har man inte den tiden eller lyxen att "prova" sig fram utan man går på det man vet fungerar.
Vissa märken blir bättre med tiden, medans andra tappar.
Hur man själv sen väljer får var o en värdera. Dessa trådar har en tendens till att bli "jag vet bäst" vilket tyvärr är tråkigt.
Målar man mycket och jobbar med det dagligen så ser man och känner skildnader i täckning/strykning/randing/flammning. Som privatperson behöver man sällan tänka på sin egen tid man lägger ner utan det går bra att pyssla och ge en extra strykning om det inte blev bra osv.
Tips och förslag är såklart vad dessa trådar borde resultera i.
Och mitt förslag är att titta på Jotun eller Yunikk.
Jag är långt ifrån nån målare, avskyr egentligen allt som har med måleri arbete att göra ;) men kan instämma i att jotun och yunikk är premium

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
S
Yunik är ju Fluggers lågprisfärg. Lustigt att den rekommenderas i tråden :)

• Gilla
lopec
  • Laddar…
ItWasntMe skrev:

De beckers färger som man kan köpa på bauhaus har förstås olika kvalite. Vissa av de måste man stryka flera gg och de som är dyrare täcker mycket bättre. Huvudsaken är att det uppfyller användarens krav. Om nån vill ha en färg som täcker bra, sitter på väggen enligt önskemål och har en livslängd som passar bra användaren då finns det mindre anledning att söka sig till målarbutiken och köpa proffs färg.
Proffsfärgen har säkert många fördelar men Beckers färgen från Bauhaus uppfyller gott o väl kundens krav.
Menar du att proffsen har högre krav på arbetet än amatörer ?! Varför ska det vara på det viset ?

Din fråga om varför ska det.... är helt omöjlig att svara på.
Det finns kunder som är supernöjda med något som andra skulle klassa som skitjobb. Och det finns hantverkare som tycker de gör ett superjobb, medans andra tycker de presterar skit. Alla har olika preferenser om vad som är bra och dåligt.

Men ja, ett proffs har betydligt högre krav på en produkt de arbetar med oberoende på vad det gäller.
Självklart förväntar jag mig en högkvalitativ färg om jag bestället ett arbete av en målare.
Precis likaväl jag förväntar mig att det blir volvo org delar om jag lämnar in den på service för byte av spindelled och inte får en biltema led. Även om slutresultatet blir samma.
Likväl som om jag går på en fin restaurang, förväntar jag mig premium kött eller gröna råvaror och inte köpt genom en lågpriskedja, även om jag inte kunde känna någon skildnad.

Betalar jag 800kr i timmen för en målare ink färg, förväntar jag mig att det står ett premiummärke på hinken när de kommer och hjälper mig, och inte en no name no brand hink.
Sen varför är helt omöjligt som sagt att svara på, eftersom alla har olika förväntningar och mål.

Som proffs SKA man ha högre krav både på sitt eget jobb och produkterna man jobbar med, oavsett vilken yrkeskattegori man tillhör.

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 2 till
  • Laddar…
Oj vilken diskussion detta blev! :) Till slut köpte jag färgen på Flugger men jag bad om bra rabatt som ni tipsade om. Tack alla för hjälpen!

• Gilla
birren och 2 till
  • Laddar…
vad fick du för rabatt i slutändan ? =)

Hemmakatten
När vårt hus byggdes hade vi målare till all invändig målning. Han använde Alcro och då blev det så att vi använde Alcro när vi målade utomhus. En del partier vitmålades med täckande färg och det ser fortfarande 11 år senare ut som nymålat. De flesta fasaderna målades svart-grå med Alcro lasyrfärg. Där måste vi på ett par södervända fasader måla om. Men det är enkelt, borsta lite om det sitter löst och sedan lasera. Vi är helnöjda med vårt märkesfärgval både inne och ute.

Som total amatör gjorde jag en liten förstudie inför renovering av ett rum samt målning av fasad.
Besökte alla butiker i stan inkl Bauhaus.

Slutade med konto hos en av de "riktiga" färghandlarna. Totslt överlägsen kunskap de gärna delar med sig av och priserna blir ungefär som Bauhaus eller lägre,fast då köper jag bara Beckers proffssortiment.

Har aldrig målat innan men tyckte både inom och utomhusfärgen var extremt lätta att jobba med.Bara köra ner pensel/roller o lägga på utan spill. Brs täckning och fort gick det.

Jag åker bara direkt till denna färgaffär för alla färgrelaterade ärenden numera. Jag sparar mycket tid på det och det känns bra.

Man kan garanterat fynda annan färg billigare men jag inbillar mig att jag får en hög och jämn kvalitet och jag får förstklassiska råd om val av metod och produkt. Bra så!

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
20% fick vi, plus någon pensel och roller på köpet.

• Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.