Jag vill ha s0500n till fönster, foder och vindskivor eftersom jag vill ha vitt, men inte obehagligt "självlysande" vitt. Samt att fasaden är mexitegel så ju vitare det vita är desto gråare ser teglet ut. Jag får medhåll av min färgbutik.
Min målare hävdar att vi borde välja obruten kritvit istället och att färgbutiken inte kan något om färger och har vilselett mig, samt att det kommer att bli för grått med 0500.

Behöver lite synpunkter kring vår diskussion
Tack!

Obruten kritvitt är 0500.

0502 ser väldigt vitt ut i dagsljus. 0500 kan man få en blåaktig känsla av. Men skulle att allt beror på kulören på teglet.

Ja, provmåla är nog enda chansen för att få veta. Smaken är ju som bekant delad, så det är inte alltid rätt att lita på andras råd om färgval. När vi målade om våra fönster på vår mexitegelvilla så körde vi med Beckers färdigbrytna fönsterfärg och jag tycker det blev bra.

S
Jotuns Lätthet är väldigt fin annars.

Stringfellow Hawke skrev:
Obruten kritvitt är 0500
Nä, för att få 0500-N måste du bryta.
Eftersom det helt enkelt står för att du tillsatt 5% svart

Redigerat:
MAO vitt ska vara 0000-N

Protte

Mikael_L
prototypen skrev:
MAO vitt ska vara 0000-N

Protte
Jag har fått för mig att den färgen inte finns.

Dvs, det inte finns någon brytbas som inte är så vit, att det i praktiken är ungefär s0500 som är det vitaste som går att få.

Rätta mig gärna, jag är inte alls säker på detta ... :)

Mikael_L skrev:
Jag har fått för mig att den färgen inte finns.

Dvs, det inte finns någon brytbas som inte är så vit, att det i praktiken är ungefär s0500 som är det vitaste som går att få.

Rätta mig gärna, jag är inte alls säker på detta ... :)
Nejdå, det finns. Annars vore möjligheten att blanda den ganska onödig.
Finns även 0300-N

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.