Jag började måla mitt altanräcke med Beckers akrylat Max, men insåg att detta kanske inte är det bästa valet :eek: Jag ringde då till Beckers kundtjänst och de rekommenderar att jag skulle fortsätta måla de omålade delarna med Beckers Fönster och snickerifärg. Samtidigt sa dem att det troligtvis bara kommer bli problem med över och underliggaren där vatten blir stående.
Jag har nu målat den resterande delen med Fönster och Snickerifärg. Så nu är alltså halva räcket målat med Beckers Akrylat Max, andra delen med Beckers Fönster och snickeri färg.
Underarbetet i båda fallen är grundolja och Beckers Grundfärg V.
Fråga 1:
Vad har jag för alternativ för strykning nummer 2?
Måste jag fortsätta använda akrylat på akrylat eller kan jag använda fönsterfärgen på något sätt, om jag ruggar upp akrylaten eller liknande? Eller är kravet att det måste vara absolut trärent?
Fråga 2
Om jag tycker att det blir en nyansskillnad (skillnad i blankhet mellan färgerna, det är samma kulör) kan man då måla akrylat ovanpå fönsterfärgen?
Ska höra med Beckers igen imorgon men vore intressant att höra om någon annan gjort något liknande. Någon som kört akrylat på liggande delar utomhus?
PS. Det stod att Beckers Akrylat Max funkar även till snickerier utomhus, men tydligen inte liggande konstruktioner...