2 934 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Kallare vit än obruten?
Hej!
Jag har köpt en lägenhet som jag behövt måla om väggarna i, och när jag berättade i måleributiken att jag hade en kall nyans på väggarna så fick jag med mig en "obruten" helvit väggfärg (Beckers symfoni matt vit). Efter att ha målat igår dock så ser den nya färgen gul ut i jämförelse med den gamla, så jag åkte tillbaka idag för att köpa en kallare vit, och fick med mig S 0300-N. Så jag förstått det nu så är det dock bara en lite gråare färg, och inte kallare/blåare? Eller upplevs en gråare nyans kallare än helvit? Just nu ser dom målade väggarna tydligt gulare ut än dom omålade.
Jag har köpt en lägenhet som jag behövt måla om väggarna i, och när jag berättade i måleributiken att jag hade en kall nyans på väggarna så fick jag med mig en "obruten" helvit väggfärg (Beckers symfoni matt vit). Efter att ha målat igår dock så ser den nya färgen gul ut i jämförelse med den gamla, så jag åkte tillbaka idag för att köpa en kallare vit, och fick med mig S 0300-N. Så jag förstått det nu så är det dock bara en lite gråare färg, och inte kallare/blåare? Eller upplevs en gråare nyans kallare än helvit? Just nu ser dom målade väggarna tydligt gulare ut än dom omålade.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
0300-N innehåller bara en droppe svart brytfärg. Det ingår inget gult alls. Bara en synvilla. Dvs den är extremt ljusgrå om den är något annat än "vit". Jag skulle aldrig måla helt obruten vit färg på väggar. Bara tak. Smaksak vad man väljer för brytningsgrad. Jag tror inte Beckersfärgen är helt obruten, kolla NCS koden på den. Innehåller säkert en del "Y" förutom "N". Och ja, en xxx-N färg upplever man som lite "varmare" än helt vit. Därför bryter man normalt vit väggfärg en aning i "N".
Upplevelsen av vitt är relativt, dvs i förhållande till färgerna runt omkring och även belysningsljuset. Helt vit väggfärg är inte helt vit i vetenskaplig mening, dvs den reflekterar inte alla synliga ljusvåglängder till 100%. Normalt drar den obrutna vita färgen en aning åt gult.
Kanske är dina väggar tidigare målade med en mer bruten färg, kanske med blått i. Jag upplever dock 0300-N som kallare än obruten färg om man ser dem mot varandra.
Kanske är dina väggar tidigare målade med en mer bruten färg, kanske med blått i. Jag upplever dock 0300-N som kallare än obruten färg om man ser dem mot varandra.
Om det är bas färgen du har köpt då ska den vara kritt vitt och ingenting annat.
Om den ser gult ut då är antingen färgen bruten, alltså den har gul eller annat i eller färgen under lyser igenom.
Jag skulle satsat på att det första antagandet är sant.
Vad är det du försöker göra ? Är det vitt du vill ha på väggarna ?
Om den ser gult ut då är antingen färgen bruten, alltså den har gul eller annat i eller färgen under lyser igenom.
Jag skulle satsat på att det första antagandet är sant.
Vad är det du försöker göra ? Är det vitt du vill ha på väggarna ?
Klicka här för att svara