Jag ett problem med tapeten i mitt vardagsrum som jag håller på och målar över (med risk för att uppfattas som nitisk). Jag har gjort en vägg och den blev bra, man kan se spacklingen över skarvarna om man lyser snett från sidan med en ljuskälla men det är inget problem då soljuset träffar direkt på i 90 grader. Men det tog 1-2 arbetsdagar att bara fixa med skarvarna och slipa ned dem för en vägg.

Nu håller jag på med en utav väggarna där ljuset kommer ligga på från sidan, parallellt med väggen och avslöja alla misstagen man gör ;) Det är flera lager tapet (3-4 lager) att riva bort allting och bredspackla känns inte som ett alternativ. Det yttersta lagret tapet är mönstrad och inte slät. De stora antalet lager tapet gör att väggarna är ganska ojämna och det finns en del små "knoppar". Det konkreta problemet är hur man bäst hanterar skarvarna.

Jag har använt en tapethyvel för att ta bort skarvens yttersta överlappning men den fungerar generellt sätt ganska dåligt och man får spendera hälften av tiden med att justera rakbladets position. Kanske mycket på grund av väggens ojämnhet. Sedan kör jag lite med sandpapper och kloss för att nöta ned skarven. När man spacklar över den blir det dock vått och skarvarna tenderar att flika ut sig från väggen på vissa ställen och man får detta resultat (se den övre delen):

Vägg med tapetskarv och löstaget övre lager med synliga ojämnheter och små knoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det något bättre sätt att hantera dessa skarvar utan att slipa ned skitmycket och spackla 2ggr?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.