Hej! Jag tänkte lacka min målade byrå (som står inomhus) för att den ska bli mer tålig. Jag undrar om det går att få tag på ett klarlack som liknar Minwax Polycrylic i Sverige? Det är ett vattenbaserat lack som inte gulnar och inte luktar särskilt mycket. Jag vet inte vad det heter på svenska, men jag vet att det inte är polyuretan. Kan det vara akryl? Eller finns det nåt som heter polyakryl?

Här är mer info om Minwax polycrylic: http://www.homedepot.com/p/Minwax-1-Qt-Satin-Polycrylic-Protective-Finish-63333444/202061476

Vanlig akrylatbaserad trälack, typ Klar Trälack.

Hej och tack för hjälpen! Jag såg inte att ni svarat förrän nu - notifieringarna om detta hade hamnat i skräpposten...
Jag köpte tillslut ett vanligt matt klarlack, akrylat, efter att ha fått hjälp i färgaffär. Men jag vet inte om jag är helt nöjd.
Tack för tipset Helioz! Ska försöka få tag på det där lacket, verkar slitstarkt och det är precis det jag är ute efter! Men jag undrar, gulnar inte polyuretan? Jag tycker mig ha läst det. Jag ska bland annat lacka en vit möbel och då vill jag ju verkligen inte att det ska gulna!

Nektar skrev:
Hej och tack för hjälpen! Jag såg inte att ni svarat förrän nu - notifieringarna om detta hade hamnat i skräpposten...
Jag köpte tillslut ett vanligt matt klarlack, akrylat, efter att ha fått hjälp i färgaffär. Men jag vet inte om jag är helt nöjd.
Tack för tipset Helioz! Ska försöka få tag på det där lacket, verkar slitstarkt och det är precis det jag är ute efter! Men jag undrar, gulnar inte polyuretan? Jag tycker mig ha läst det. Jag ska bland annat lacka en vit möbel och då vill jag ju verkligen inte att det ska gulna!
ZAR Aqua innehåller UV-blockerare vilket gör att den inte gulnar.

Väcker en gammal tråd. Jag har hört John Heisz hela tiden använda "vattenbaserad polyuretan" och tidigare i tråden rekomderas ZAR Aqua. Men den kostar 362:-/liter. Är det någon som känner till en billigare likvärdig lack. Hur är det med Julas klarlack t.ex? Kostar bara 100:-/liter. Det är naturligtvis inte samma typ av lack men ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.